Endava: Decalaj global în pregătirea pentru adoptarea AI agentice în serviciile financiare

O nouă cercetare comandată de furnizorul global de servicii de transformare digital Endava evidențiază un decalaj semnificativ în ce privește pregătirea pentru adoptarea inteligenței artificiale agentice (Agentic AI) în rândul companiilor globale de servicii financiare și fintech.

Rezultatele sugerează că, în prezent, nivelul de pregătire este mai mult o aspirație decât o realitate operațională: 92% dintre liderii globali se simt pregătiți să integreze această tehnologie, însă doar 36% dintre companii au în prezent o strategie complet finanțată pentru a transforma acest lucru în realitate.

Studiul Endava care a luat în calcul 1.000 de lideri seniori care activează pe piețele financiare importante, sugerează totuși că acest decalaj se va reduce cel mai probabil rapid, ținând cont că mulți se așteaptă ca inteligența artificială agentică să joace un rol esențial în redefinirea productivității, inovației și experiențelor clienților.

De altfel, multe organizații sunt de acord cu privire la beneficiile Agentic AI, la influența sa pozitivă asupra creșterii și la necesitatea unei guvernanțe a AI la nivelul întregului sector.

Acest lucru este valabil mai ales pe măsură ce firmele se îndreaptă spre un viitor pe deplin AI-native.

„AI Agentic reprezintă o schimbare fundamentală în modul în care operează și inovează organizațiile de servicii financiare. Oportunitatea este clară, dar la fel este și responsabilitatea. Cercetarea noastră arată că cei care construiesc modele operaționale AI-native, susținute de o guvernanță solidă, vor fi cei care vor conduce următoarea eră a serviciilor financiare”, a declarat Matt Cloke, CTO Endava.

Trecerea de la modelele agile la cele AI-native

Studiul indică faptul că procesele agile tradiționale, deși încă apreciate, nu mai țin pasul cu viteza și autonomia necesare în era actuală a AI.

Acest lucru vine pe fondul integrării tot mai profunde în operațiunile financiare a sistemelor autonome capabile să învețe, să raționeze și să acționeze în timp real.

Deși 86% susțin că abordările agile rămân utile pentru a răspunde nevoilor în schimbare, trei sferturi dintre lideri (75%) au raportat că acestea creează blocaje care încetinesc inovația.

Aproape jumătate dintre liderii chestionați au subliniat, de asemenea, că reglementările complexe și integrările ecosistemice sunt puncte majore de fricțiune unde abordările agile eșuează.

Ca urmare, majoritatea (76%) consideră că modurile de lucru AI-native vor fi esențiale în următorii doi-trei ani, iar aproape toți (94%) le consideră critice pentru menținerea unui avantaj competitiv.

Cu toate acestea, adoptarea rămâne în faze incipiente. Doar 16% dintre organizații se descriu ca fiind AI-native astăzi, subliniind amploarea schimbării necesare pentru modernizarea proceselor, guvernanței și operațiunilor.

Acest decalaj inegal în adoptarea timpurie se reflectă și la nivel global.

În timp ce 25% dintre organizațiile de servicii financiare italiene și 24% dintre cele americane chestionate sunt deja AI-native, doar 6% dintre firmele franceze și 4% dintre cele din Emiratele Arabe Unite pot spune același lucru. Între timp, Marea Britanie se aliniază cu media de 16%.

Citește și

spot_img

Alte știri din aceeași rubrică

spot_img