Un grup de pirați informatici a extras și distribuit întregul catalog muzical al Spotify, distribuind aproximativ 300 de terabytes de fișiere audio și metadate prin rețele peer-to-peer într-o acțiune pe care experții o numesc o încălcare fără precedent a protecțiilor de gestionare a drepturilor digitale. Scurgerea de informații, documentată joi de Anna’s Archive, cuprinde 86 de milioane de fișiere audio și 256 de milioane de rânduri de metadate ale pieselor, reprezentând aproximativ 99,6% din toată activitatea de ascultare de pe platformă.
Colecția scursă include metadate pentru aproximativ 99,9% din cele 256 de milioane de piese ale Spotify și 186 de milioane de Coduri Internaționale Standard de Înregistrare unice. Anna’s Archive a prioritizat fișierele după metrica de popularitate a Spotify, capturând melodii până în iulie 2025. Grupul distribuie datele în etape, metadatele fiind deja disponibile, iar fișierele muzicale fiind distribuite în ordinea popularității.
„O investigație privind accesul neautorizat a identificat că o terță parte a extras metadate publice și a folosit tactici ilicite pentru a ocoli DRM-ul în vederea accesării unor fișiere audio de pe platformă”, a declarat un purtător de cuvânt Spotify pentru Billboard. „Investigăm activ și atenuăm incidentul.”
Arhiva eclipsează eforturile anterioare de conservare a muzicii, conținând de 37 de ori mai multe înregistrări unice decât MusicBrainz, anterior cea mai mare bază de date muzicală open-source cu aproximativ 5 milioane de ISRC-uri unice. Anna’s Archive, care se concentrează de obicei pe conservarea cărților și lucrărilor academice, a caracterizat lansarea drept o „arhivă de conservare” pentru muzică, afirmând că efortul se aliniază cu misiunea sa de a „conserva cunoașterea și cultura umanității”.
Yoav Zimmerman, CEO și co-fondator al Third Chair, un startup care dezvoltă instrumente juridice pentru companiile media, a avertizat cu privire la ramificații semnificative. „Oricine poate acum, în teorie, să-și creeze propria versiune gratuită personală de Spotify (toată muzica până în 2025) cu suficient spațiu de stocare și un server personal de streaming media precum Plex”, a scris Zimmerman pe LinkedIn. „Singurele bariere reale sunt legea drepturilor de autor și teama de aplicare a legii.”
Zimmerman a remarcat că datele circulă deja pe rețelele peer-to-peer. „Nu mai putem da înapoi această cutie a Pandorei”, a adăugat el.
Breșa ridică îngrijorări cu privire la potențiala utilizare abuzivă dincolo de streaming-ul personal. „De asemenea, tocmai a devenit dramatic mai ușor pentru companiile de inteligență artificială să se antreneze pe muzică modernă la scară largă”, a observat Zimmerman. „Din nou, singurul lucru care îi oprește este legea drepturilor de autor și efectul de descurajare al aplicării legii.”




