De ce stagnează digitalizarea României? Estonienii știu de ce

România primește nota 3,1 din 10 la capitolul guvernanță digitală, potrivit unui raport realizat de specialiști estonieni la inițiativa Edge Institute. Principala cauză identificată este absența unei strategii naționale coerente și a unui centru clar de decizie, capabil să impună standarde, responsabilități și coordonare între instituții.


Lansat în martie 2025 la inițiativa unor lideri din tech, educație și mediul academic, think tank-ul Edge Institute caută să faciliteze transformarea digitală a României prin advocacy, materiale de politică publică, cercetări și proiecte strategice în sfera digitalizării. 

Raportul estonienilor vine la doar o zi după declarația ministrului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Radu Miruță, care a afirmat miercuri că „o echipă de experți fără legături politice ar putea coordona arhitectura digitalizării României”, o idee susținută atât de Administrația Prezidențială, cât și de premier.

„Transformarea digitală înseamnă 20% tehnologie și 80% schimbare de mentalitate și organizare. România are proiecte, dar îi lipsesc coordonarea și leadershipul politic clar”, a declarat Taavi Linnamäe, cofondator Digital Nation.

Raportul, elaborat de Digital Nation, un grup de experți implicați în transformarea digitală a Estoniei, țara considerată un model global în domeniu, oferă o radiografie detaliată a sistemului digital românesc și propune un model realist de guvernanță centrală care ar putea fi implementat în 12-24 de luni.

Delegația estoniană, condusă de Taavi Linnamäe (fost consilier strategic al președintelui Estoniei) și Karin Rits (fostă coordonatoare a Departamentului pentru Societatea Informațională din Guvernul Estoniei), a vizitat Bucureștiul în septembrie 2025.

Pe parcursul vizitei, experții au derulat interviuri și sesiuni de consultare cu reprezentanți ai 19 instituții publice, companii private, organizații civice și universități.

Potrivit raportului, România dispune de infrastructură și baze legislative solide, însă serviciile publice digitale rămân fragmentate, necorelate între instituții și puțin centrate pe nevoile cetățenilor.

„Avem oameni competenți și infrastructură, dar și o creștere vizibilă a optimismului. 70% dintre români cred acum că digitalizarea aduce beneficii – față de 63% anul trecut. Este momentul ca dezbaterile să se transforme în acțiune”, a adăugat Robert Berza, director executiv al Edge Institute.

Printre instituțiile consultate se numără Administrația Prezidențială, Cancelaria Prim-Ministrului, SGG, MEDAT, ADR, ANCOM, ANAF, STS, ONRC, dar și Banca Mondială.

Citește și

spot_img

Alte știri din aceeași rubrică

spot_img