La doar câteva ore după publicarea acestui articol, OpenAI a anunțat că a eliminat funcția din ChatGPT care permitea ca unele conversații publice să fie descoperite prin motoarele de căutare. Compania a precizat că a fost un experiment de scurtă durată care „a deschis prea multe posibilități ca oamenii să partajeze din greșeală lucruri pe care nu intenționau să le facă publice”.
Care este povestea inițială?
Dacă sunt filtrate rezultatele pe Google, Bing și alte motoare de căutare doar pentru adresele din domeniul “https://chatgpt.com/share”, pot fi găsite conversații ale unor necunoscuți cu ChatGPT.
Uneori, aceste linkuri duc la discuții banale, precum cele în care oameni care cer sfaturi despre renovarea băii, explicarea unor concepte de astrofizică sau rețete de gătit.
În alte cazuri, lucrurile devin mai intime sau chiar bizare.
Un utilizator cere rescrierea CV-ului pentru un post anume (iar identitatea lui a fost ușor de aflat prin detalii din conversație și, aparent, nu a obținut jobul).
Altul pune întrebări care par preluate dintr-un forum de celibatari. Un alt utilizator întreabă sarcastic dacă poate băga o furculiță de metal în cuptorul cu microunde.
Important de menționat: conversațiile nu sunt publice în mod implicit
Un link cu „/share” se generează doar dacă utilizatorul apasă intenționat butonul „share” și apoi „create link”. Serviciul menționează că „numele tău, instrucțiunile personalizate și orice mesaj adăugat după partajare rămân private”.
După ce se generează linkul, utilizatorul poate alege dacă vrea ca el să fie descoperit de motoarele de căutare.
Totuși, mulți utilizatori nu își dau seama că aceste linkuri pot fi indexate și că pot trăda informații personale.
Acest tip de comportament al motoarelor de căutare nu este nou. De exemplu, documentele din Google Drive care sunt setate ca „vizibile pentru oricine are linkul” pot fi indexate de Google, mai ales dacă sunt distribuite public.
OpenAI a explicat că indexarea acestor conversații a făcut parte dintr-un test.
„Conversațiile din ChatGPT nu sunt publice decât dacă alegi tu să le partajezi. Am testat metode prin care să fie mai ușor să partajezi conversații utile, păstrând controlul în mâinile utilizatorilor. Am încheiat recent un experiment care permitea apariția acestor chat-uri în rezultatele motoarelor de căutare, dacă utilizatorul opta explicit pentru asta”, a declarat un purtător de cuvânt al companiei.
Motoarele de căutare, cum e Google, decid ce conținut să afișeze pe baza algoritmilor lor, dar nu controlează ce e public pe web.
„Nici Google, nici alt motor de căutare nu stabilește ce pagini sunt publice pe internet. Editorii acestor pagini sunt singurii care controlează dacă ele pot fi indexate”, a precizat un purtător de cuvânt Google.




