Companiile apelează la instrumente de inteligență artificială (AI) pentru a le ajuta să facă față turbulențelor reale din comerțul global. Mai multe firme de tehnologie au declarat că folosesc această tehnologie emergentă pentru a vizualiza lanțurile globale de aprovizionare și pentru a înțelege modul în care acestea sunt afectate de tarifele impuse de președintele american Donald Trump.
Săptămâna trecută, Salesforce a anunțat că a dezvoltat un nou agent AI specializat în importuri, care poate „procesa instantaneu modificările pentru toate cele 20.000 de categorii de produse din sistemul vamal al SUA și poate acționa în consecință”, pentru a ajuta companiile să navigheze în sistemele tarifare în schimbare.
Inginerii gigantului software american au folosit Harmonized Tariff Schedule, un document de 4.400 de pagini care conține tarifele aplicate bunurilor importate în SUA, pentru a alimenta răspunsurile generate de agentul AI.
„Ritmul și complexitatea modificărilor tarifare globale fac aproape imposibil ca majoritatea companiilor să țină pasul manual. În trecut, companiile se bazau pe echipe mici de experți interni pentru a ține pasul,” a declarat Eric Loeb, vicepreședinte executiv pentru afaceri guvernamentale la Salesforce.
Companiile spun că sistemele de AI le permit să ia decizii privind ajustările lanțurilor globale de aprovizionare mult mai rapid.
Andrew Bell, director de produs la compania de software pentru managementul lanțului de aprovizionare Kinaxis, a declarat că producătorii și distribuitorii care vor să își adapteze strategia tarifară folosesc tehnologia de învățare automată a firmei sale pentru a analiza produsele și materialele folosite, dar și semnalele externe, cum ar fi articolele de presă și datele macroeconomice.
Lista de tarife impuse de Trump, care vizează zeci de țări, a forțat companiile să își regândească lanțurile de aprovizionare și strategiile de preț, iar giganți precum Walmart și Nike au crescut deja prețurile unor produse.
AI nu este, totuși, o soluție magică
Potrivit datelor recensământului american, SUA a importat bunuri în valoare de aproximativ 3,3 trilioane de dolari în 2024.
Măsurile tarifare americane „reprezintă, de fapt, poate chiar momentul de glorie al AI”, a declarat Zack Kass, futurolog și fost șef al strategiei comerciale la OpenAI, în cadrul Forumului Ambrosetti din Italia, luna trecută.
„Dacă te întrebi cât de greu ar fi fără AI în contextul automatizării și într-o lume în care nu poți angaja pur și simplu mii de oameni peste noapte, AI oferă o alternativă viabilă,” a adăugat el.
Inteligența artificială era deja o prioritate majoră de investiții pentru companiile globale chiar înainte de anunțurile tarifare ample ale lui Trump din aprilie. Aproape trei sferturi dintre liderii de afaceri au clasificat AI și AI generativă printre primele trei tehnologii în care vor investi în 2025, potrivit unui raport Capgemini publicat în ianuarie.
Nagendra Bandaru, partener coordonator și șef global al serviciilor tehnologice la gigantul IT indian Wipro, a spus că partenerii săi folosesc soluțiile AI agentice ale companiei „pentru a schimba strategiile de furnizori, a ajusta rutele comerciale și a gestiona expunerea la taxe vamale în mod dinamic, pe măsură ce politicile evoluează.”
„AI este un instrument extrem de puternic, dar nu este o soluție magică. Nu înlocuiește strategia de politică comercială, ci o amplifică, transformând comerțul global dintr-o provocare reactivă într-un avantaj proactiv bazat pe date,” a declarat Bandaru.
Ajay Agarwal, partener la Bain Capital Ventures, a adăugat că există numeroase moduri în care AI poate ajuta companiile să gestioneze tarifele și incertitudinile rezultate. Dar succesul oricărei soluții AI va depinde de calitatea datelor disponibile.




