SOLO, companie lansată în 2021, a înregistrat o evoluție spectaculoasă a cifrei de afaceri în ultimii ani: dacă în 2022, considerat un an de testare, firma a avut afaceri de aproximativ 300.000 de euro, în 2023 acestea au crescut la 1 milion de euro, iar în 2024 s-au dublat până la aproape 2 milioane de euro, a declarat Alexandru Anghel, CEO și cofondator al companiei, într-un interviu In the Loop – by Digitalio.
SOLO deservește în prezent peste 12.000 de clienți, în creștere față de cei 11.000 de abonați activi înregistrați în 2023. Această dezvoltare are loc pe fondul creșterii complexității accelerate a cadrului fiscal pentru persoanele fizice autorizate și microîntreprinderi. Un subiect sensibil rămâne e-Factura, devenită obligatorie în relațiile B2B.
„Dacă în 2021-2022 puteam calcula taxele cu o foaie și un pix, acum, fără un calculator fiscal specializat, e aproape imposibil să nu greșești. Pentru contribuabil nu există niciun avantaj. Dimpotrivă, a fost o oportunitate pentru companiile care oferă semnături electronice și software de facturare, în timp ce PFA-urile au fost nevoite să achiziționeze abonamente și soluții digitale, chiar dacă înainte se descurcau cu un simplu Excel. Mulți contabili au început să ceară bani în plus pentru a gestiona această sarcină suplimentară”, a spus Anghel.
Sectorul medical a crescut semnificativ
SOLO oferă suport unei game largi de profesioniști, de la șoferi de ride-sharing și curieri de mâncare, până la medici și IT-iști. Sectorul medical a crescut semnificativ, în special în mediul privat, unde angajările se fac pe bază de colaborare, nu pe posturi de stat.
„Am văzut o explozie de medici care și-au făcut PFA-uri sau firme pentru a putea lucra în clinici private”, afirmă Anghel.
Cum se explică acest lucru? Anghel spune că în sistemul medical sunt două tipuri de medici: cei norocoși care prind un job la stat și își permit să își ia ore extra și la privat ca să își suplimenteze veniturile. A doua categorie e formată din cei care nu prinde niciodată un loc la stat pentru că locurile sunt foarte limitate în sistemul public și atunci se duc direct către clinicile private, dar care nu lucrează decât cu PFA-uri, nu cu contracte individuale de muncă.
În IT, numărul profesioniștilor care lucrează B2B a scăzut simțitor odată cu eliminarea facilităților fiscale
În schimb, în zona IT, numărul profesioniștilor care lucrează B2B a scăzut simțitor la finalul lui 2023 și începutul lui 2024, odată cu eliminarea facilităților fiscale.
„2024 n-a fost un an bun pentru freelancing. Oamenii sunt speriați, multe firme sunt prudente, iar incertitudinea îi ține pe loc pe cei care s-ar fi gândit să facă pasul spre antreprenoriat. Totuși, nevoia de venituri persistă, așa că rămânem moderat optimiști”, a precizat Anghel.
Deși SOLO nu a crescut tarifele pentru clienți, Anghel admite că valul de schimbări a pus presiune pe contabili, care au fost copleșiți de întrebări și au fost obligați să-și actualizeze sistemele.
„Un contabil independent nu-și permite să-și construiască propriul software. Asta îl face dependent de furnizori, iar migrarea de la o soluție la alta e foarte complicată. În consecință, costurile cresc inevitabil”, precizează el.
Dialogul complet poate fi urmărit aici: