Cele mai mari companii și asociații comerciale din big tech, bancar, energie și chimicale/agricultură și-au crescut semnificativ bugetele de lobby în UE în ultimii ani. Cele 162 de cele mai mari corporații și asociații comerciale au cheltuit colectiv 343 milioane de euro pe lobby-ul legislatorilor și oficialilor UE în ultimul an, conform unei analize.
Între februarie 2024 și februarie 2025, cheltuielile anuale pentru lobby au crescut cu 13% și cu aproape o treime din 2020, conform unui raport al grupurilor non-profit Corporate Europe Observatory (CEO) și LobbyControl.
Cu toate acestea, aceste estimări rămân conservatoare, deoarece doar entitățile care cheltuiesc peste un milion de euro sunt obligate să își dezvăluie bugetele de lobby în registrul de transparență al UE.
Printre corporațiile și asociațiile care au alocat cele mai mari fonduri pentru lobby se numără jucători din tehnologie, precum Meta și Microsoft, cu bugete de lobby de 9 milioane de euro și respectiv 7 milioane de euro, precum și Federația Bancară Europeană, firma de energie Shell, FuelsEurope, Bayer, Novartis, BusinessEurope și Federația Europeană a Industriilor și Asociațiilor Farmaceutice (EFPIA).
„Am văzut o tendință de creștere a lobby-ului din partea big tech de ani de zile, dar creșterea cheltuielilor de către industriile poluante, cum ar fi energia și chimicalele agri, în ultimii cinci ani (44% și respectiv 31%) reflectă clar lobby-ul intens în jurul Pactului Verde”, a declarat Vicky Cann de la CEO.
Atât LobbyControl, cât și CEO, îndeamnă instituțiile UE să regândească regulile de lobby și să întărească măsurile de protecție, inclusiv Registrul de Transparență al UE, care oferă informații utile pentru cetățeni pentru a urmări activitatea de lobby.
„Un registru de lobby obligatoriu din punct de vedere legal este singura modalitate de a impune sancțiuni semnificative pentru postarea de date inexacte și, la rândul său, de a îmbunătăți calitatea generală a registrului de lobby al UE”, au declarat grupurile de advocacy.
Constatările subliniază necesitatea ca UE să extindă restricțiile existente privind lobby-ul – aplicate în prezent industriei tutunului – la alte domenii de politică critice, cum ar fi reglementarea climatică și de mediu, susțin grupurile de advocacy.
„Ca prim pas, Comisia ar trebui să înceteze acordarea accesului privilegiat lobbyiștilor industriali și să se asigure că vocile societății civile și ale comunității sunt auzite clar și tare”.
Luna trecută, Comisia a introdus o schimbare majoră în transparența lobby-ului prin publicarea minutelor întâlnirilor dintre lobbyiști și oficialii superiori, extinzând cerința de dezvăluire de la 400 de oficiali de top la aproximativ 1.500.
Mișcarea a primit reacții mixte, dar impactul real va depinde de cât de multe informații sunt de fapt dezvăluite.




