Utilizarea inteligenței artificiale (IA) va rezulta într-o creștere a veniturilor, estimează 66% dintre companii, în timp ce 33% dintre acestea se așteaptă la o creștere de cel puțin 10%, arată un studiu realizat de Horváth.
„Indiferent de mărimea bugetelor sau dificultatea provocărilor, cheia succesului o reprezintă adaptabilitatea echipei, responsabilii IT fiind primii chemați să-și asume noi roluri și să anticipeze tendințele care vor modela creșterea economică în viitor”, a declarat Maria Boldor, Partner și Managing Director, Horváth România.
O mare provocare o constituie faptul că 54% dintre executivii cu responsabilități în sectorul de IT se așteaptă la reduceri bugetare în următorii ani, în timp ce 10% dintre respondenți anticipează o creștere a cheltuielilor cu inovația.
În fața presiunilor bugetare, companiile investesc în soluții mai inteligente și automatizate
Astfel, doar 28% vor mai utiliza soluții „all-in-one”, în timp ce 41% vor investi în instrumente specializate.
SAP, ServiceNow și IBM rămân principalii furnizori, dar soluțiile de nișă câștigă teren rapid.
În privința priorităților pentru companii, IA și machine learning (ML) au fost indicate ca fiind esențiale de 77% dintre respondenți, fiind implementate mai ales în logistică (+8%), operațiuni (+6%) și finanțe (+3%).
Totuși, integrarea IA nu este lipsită de provocări, având în vedere că 69% dintre respondenți anticipează eforturi semnificative pentru a asigura conformitatea și guvernanța IA, iar 61% consideră protecția datelor și securitatea drept obstacole majore.
Studiul Horváth a chestionat 312 respondenți (42% executivi și alți responsabili IT), din peste 15 industrii, din opt țări.
Creșterea veniturilor, ca urmare a implementării IA, nu va fi realizată înainte de inițierea unor investiții
Astfel, 30% dintre companii estimează o creștere a costurilor legate de IT de 5%, iar 18% se așteaptă o creștere de 10% a cheltuielilor asociate cu IA.
Dincolo de veniturile în creștere, sustenabilitatea și responsabilitatea digitală devin imperative pentru organizațiile IT.
În prezent, doar 24% dintre companii utilizează instrumente avansate pentru automatizarea raportării ESG, iar 43% întâmpină dificultăți în respectarea normelor de protecție a datelor. Cu toate acestea, 79% dintre organizații sunt conștiente de cerințele ESG, dar puține (37%) au elaborat strategii detaliate și o comunicare completă privind sustenabilitatea.
Schimbările afectează și rolul celor aflați în poziții de CIO: până în 2027, doar 18% dintre ei vor rămâne exclusiv pe funcții tehnice, în scădere de la 39% în prezent, iar majoritatea (82%) vor prelua responsabilități extinse, precum cele de Chief Digital and Information Officer (CDIO) sau Chief Technology and Information Officer (CTIO).
Rolul de CDIO va crește cu 8%, iar cel de CPIO (Chief Process Innovation Officer) va crește cu 9%, în timp ce departamentele IT vor prelua din ce în ce mai mult din responsabilitatea pentru managementul proceselor de business, de la 42%, în prezent, la 57% în următorii trei ani.