Comisarii numiți de guvernul britanic au calificat implementarea sistemului Oracle Fusion de către Consiliul Municipal Birmingham drept „cea mai slabă implementare ERP” pe care au întâlnit-o. Totodată, costul implementării acestui sistem a crescut de la valoarea inițială de 19 milioane de lire la 131 milioane de lire.
Un raport al Comitetului de Supraveghere Financiară al consiliului a arătat că, la 18 luni după lansarea sistemului Fusion, consiliul „nu a reușit să stabilizeze sistemul și nici să creeze un plan clar pentru rezolvarea problemelor și revenirea la normal.”
Costurile au crescut de aproape șapte ori după înlocuirea softului ERP
Oracle, un sistem cloud, a înlocuit SAP-ul folosit din 1999, dar noul proiect a întâmpinat probleme grave.
Consiliul nu a reușit să producă rapoarte financiare auditabile de la implementarea Oracle în 2022, iar costurile au crescut de la 19 milioane de lire sterline la o estimare de 131 milioane de lire sterline.
În plus, pentru că nu au folosit funcțiile de audit ale sistemului, nu pot verifica dacă au avut loc fraude în bugetul de miliarde de lire sterline alocat pe parcursul celor 18 luni.
În septembrie anul trecut, consiliul a intrat practic în faliment din cauza datoriilor restante pentru salarii și a problemelor legate de Oracle.
În octombrie 2023, consiliul a lansat o strategie de recuperare, care a arătat că lipsa guvernanței și a controlului asupra programului Oracle, împreună cu lipsa de competențe și conducerea slabă, au agravat problemele.
Raportul, finalizat în aprilie și prezentat recent, a recomandat măsuri de redresare. Drept urmare, consiliul a numit un nou responsabil pentru proiect.
Proiectul se reia de la zero
Raportul comisarilor, numiți de guvern pentru a investiga consiliile locale aflate în dificultate, a subliniat că, după implementarea Oracle, „s-a pierdut încrederea între membri și oficiali, din cauza eșecului sistemului și a lipsei de progres în remedierea situației.”
După ce au încercat inițial să personalizeze Oracle, consiliul plănuiește acum să reimplementeze software-ul în forma sa standard, folosind procese standardizate, cu termenul de finalizare stabilit pentru 2026.
Raportul a subliniat că organizația trebuie să își refacă structura de bază, să consolideze serviciile și să corecteze greșelile făcute în implementarea Oracle.
Deși există semne de progres, consiliul va avea nevoie de câțiva ani pentru a recâștiga controlul complet asupra conturilor sale.
Raportul ridică, de asemenea, întrebări despre cine ar trebui să fie tras la răspundere pentru deciziile legate de prima implementare a Oracle.
„Acum trebuie analizate serios rolurile și legalitatea unei declarații din secțiunea 25, făcută pentru un buget care nu a ținut cont de inflație, nu a acoperit datoriile pentru egalitatea de plată și a alocat fonduri insuficiente pentru un proiect Oracle aflat în derivă,” se menționează în raport.