Președintele Autorității pentru Digitalizarea României, Dragoș-Cristian Vlad, a fost prezent recent la evenimentul ”Viitorul Sănătății | Convergența dintre Medicină și Tehnologie”, organizat de Press Cluster și Digitalio, ocazie cu care a acordat un interviu în exclusivitate publicației noastre.
Autoritatea pentru Digitalizarea României a semnat contractul pentru realizarea Cloud-ului Guvernamental. Ce înseamnă acest moment pentru România, pentru cetățeni și firme?
Cred că este un moment de reflecție cu privire la toată munca din spate care ne-a adus în acest punct. Pe de o parte, vorbim de o echipă a Autorității pentru Digitalizarea României care a muncit mai bine de doi ani la identificarea celei mai bune soluții pentru arhitectura birocratică a statului român. Pe de altă parte, înseamnă încredințarea acestui proiect unui furnizor de servicii cu experiență în dezvoltarea soluțiilor de Cloud, mă refer la Vodafone.
Pentru cetățeni și firme, Cloud-ul Guvernamental al României trebuie să aducă mai multă încredere și predictibilitate. Această construcție va permite digitalizarea și centralizarea serviciilor publice, ceea ce înseamnă că cetățenii și firmele pot accesa mai rapid documentele și procesele necesare. În acest fel eliminăm birocrația și timpul pierdut între ghișee. De exemplu, solicitarea de acte sau depunerea unor declarații poate fi realizată online, rapid și sigur, reducând stresul și timpul de așteptare.
Cloud-ul guvernamental oferă un mediu securizat pentru stocarea datelor sensibile ale cetățenilor și firmelor, prin aplicarea unor standarde ridicate de protecție a informațiilor. Astfel, cetățenii și companiile au garanția că datele lor sunt protejate împotriva atacurilor cibernetice.
Să nu uităm că scopul principal al acestui instrument pe care îl dezvoltăm astăzi, cu finanțare prin PNRR, urmărește simplificarea interacțiunii cu administrația publică. Pentru firme, accesul la un sistem unitar și interoperabil simplifică multe procese, cum ar fi obținerea autorizațiilor și interacțiunea cu diverse instituții de stat. Prin centralizarea și digitalizarea datelor, firmele și cetățenii nu mai sunt nevoiți să furnizeze aceleași informații la fiecare instituție în parte, reducând timpul și costurile administrative.
ADR are astăzi două aplicații mobile, Ghișeul.ro și ROeID. Dacă Ghișeul.ro este deja perceput ca o platformă de plăți în relația cetățean-stat, vorbiți-ne despre ROeID. Ce trebuie să știe românii despre această aplicație?
Ghișeul.ro este într-o continuă creștere. Sunt 400 de servicii de plată oferite cetățenilor, 2,3 milioane de conturi înregistrate și plăți de peste 7 miliarde de lei, la nivelul lunii septembrie 2024. Sunt mândru de modul în care este gestionată această platformă și suntem preocupați să adăugăm noi funcționalități.
Referitor la ROeID, trebuie înțeles rolul pe care îl joacă în ecosistemul digital pe care îl construim. Acest sistem aduce un plus de eficiență și securitate pentru utilizatori, facilitând tranziția către o administrație publică digitalizată și accesibilă tuturor. Prin intermediul acestei aplicații, utilizatorii pot accesa diverse servicii publice online într-un mod centralizat.
ROeID permite crearea unei identități digitale unice, recunoscută oficial de instituțiile publice, eliminând nevoia pentru autentificări multiple pe diferite platforme.
Aceasta facilitează accesul rapid la servicii guvernamentale, cum ar fi plata taxelor sau obținerea de documente. Provocarea noastră este legată de interoperabilitate, în special cu alte platforme. ROeID este gândită să funcționeze în strânsă legătură cu alte platforme digitale dezvoltate de instituțiile publice, ceea ce facilitează integrarea și accesul facil la diverse servicii.
Este foarte important de spus că ROeID are o accesibilitate sporită, fiind destinată atât cetățenilor români din țară, cât și celor din diaspora. Indiferent de locul în care trăiesc, ei au posibilitatea de a se conecta cu instituțiile publice românești. Utilitatea este enormă, gândiți-vă doar la ce presupune obținerea unor documente sau gestionarea unor acte oficiale de la distanță.
Să nu uităm de componenta de securitate și confidențialitate, dezvoltată la un nivel ridicat. Aplicația utilizează măsuri de securitate avansate pentru a proteja datele personale ale utilizatorilor, inclusiv autentificarea prin doi factori. Informațiile lor personale sunt în siguranță.
Instituția pe care o conduceți are un domeniu larg de acțiune, inclusiv în furnizarea unor programe de perfecționare pentru angajații din IMM-uri. În ce constă acest program?
Este vorba despre proiectul „Competențe în tehnologii avansate pentru IMM-uri”, investiție finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Prin acest proiect dezvoltăm scheme dedicate perfecționării și recalificării angajaților din firme.
Acest proiect facilitează accesul antreprenorilor și IMM-urilor la servicii care pot îmbunătăți competitivitatea și inovația în mediul de afaceri. Sprijinim astfel adoptarea tehnologiilor digitale în diverse sectoare economice, contribuind la creșterea productivității și la crearea de noi locuri de muncă în economie.
Pe scurt, punem la dispoziția IMM-urilor granturi de până la 17.000 de euro pe care să le folosească pentru perfecționarea sau recalificarea angajaților în domenii tehnice care cunosc o expansiune la nivelul pieței muncii, precum Internet of things, tehnologii cloud, big data, învățarea automată, Inteligență artificială, automatizarea proceselor robotice, blockchain, cyber-physical systems, additive manufacturing.
Investițiile de acest tip reprezintă necesități strategice pentru modernizarea României și pentru creșterea competitivității pe termen lung. De aceea, îi invit pe reprezentanții IMM-urilor să acceseze aceste granturi și să le ofere angajaților acces la cursuri și formare.
Ce trebuie să știe românii despre serviciile digitale pe care ADR la oferă astăzi, dar mai ales despre ce servicii electronice va furniza în viitor?
Rolul nostru principal este de a transforma serviciile publice digitale astfel încât acestea să fie adaptate nevoilor cetățenilor și să răspundă direct așteptărilor lor. Nu ne limităm doar la digitalizarea unor procese, ci ne propunem să regândim modul în care cetățenii interacționează cu administrația.
Munca ultimilor ani începe să dea roade, astfel încât cetățenii să poată accesa online o serie de evenimente de viață esențiale. Printre acestea se numără obținerea unor documente, precum certificate de naștere sau căsătorie, înregistrarea unei firme, solicitarea de indemnizații pentru creșterea copilului, plata taxelor și impozitelor locale, depunerea online a declarațiilor fiscale sau chiar înscrierea în diverse registre naționale. Toate aceste servicii sunt gândite pentru a simplifica viața de zi cu zi a cetățenilor, reducând birocrația și eliminând necesitatea deplasărilor între instituții.
Cu toții ne dorim ca administrația să fie disponibilă online, la un click distanță, oferind acces simplu, transparent și sigur. Viziunea noastră este ca fiecare român să poată accesa online, în orice moment, informațiile și serviciile de care are nevoie, de la obținerea unor autorizații până la depunerea de cereri pentru diverse beneficii sociale. Aceasta este viziunea noastră la care lucrăm pe un calendar strâns și ambițios. O spun mereu, digitalizarea nu este un produs cu dată de expirare, ci este un proces care odată început nu se mai oprește niciodată. El va lua, de fiecare dată, forma de care cetățenii au nevoie.