Inteligența artificială (AI) devine o tehnologie tot mai folosită în mediul de business din țara noastră. Potrivit unui studiu recent realizat de compania de consultanță VUCAMIX, 86% dintre companiile din România au adoptat deja, în diverse forme, AI. Însă, în 40% dintre cazuri este vorba de inițiative personale ale angajaților, nesusținute încă la nivel organizațional.
„Entuziasmul angajaților față de tehnologiile AI reprezintă o oportunitate valoroasă pentru organizații de a crea expertiză internă și de a impulsiona adoptarea unor instrumente noi. Rezultatele studiului nostru arată un decalaj clar între interesul pentru AI la nivelul angajaților, respectiv utilizarea în mod individual, și adopția oficială la nivel organizațional. Este o diferență explicabilă prin dificultățile pe care le întâmpină companiile în implementarea și integrarea acestor noi tehnologii, precum și prin provocările de securitate asociate”, a declarat Bogdan Surdea-Blaga, fondator și consultant principal la VUCAMIX.
Aproape 90% dintre angajați utilizează diverse instrumente AI
Studiul companiei de consultanță a relevat faptul că, și în organizațiile care nu au adoptat încă oficial inteligența artificială, 87% dintre angajați utilizează instrumente AI, precum platforme generative de tipul ChatGPT.
Conform sursei citate, rezultatul demonstrează că angajații înțeleg și conștientizează câștigurile de eficiență și productivitate pe care utilizarea AI o asigură în activitatea profesională.
Conform cercetării VUCAMIX, 46% dintre companiile din România au adoptat AI la diferite niveluri, iar 40% dintre angajați o folosesc în mod individual în scopuri profesionale.
În organizațiile care utilizează AI, 71% dintre respondenți se simt încrezători în înțelegerea acesteia, comparativ cu 47% în companiile fără AI oficial implementată.
Rezistența la schimbare (52%) și lipsa personalului pregătit (46%) sunt principalele obstacole.
De asemenea, 41% dintre organizații sunt preocupate de confidențialitatea datelor, iar 64% văd AI utilă în automatizarea sarcinilor de rutină, 53% pentru dezvoltarea de noi produse și 51% pentru îmbunătățirea experienței clienților.
„Încrederea în AI este crucială pentru implementarea cu succes, atât din perspectivă umană, cât și din punctul de vedere al legislației europene adoptate. Recomand organizațiilor să analizeze și evalueze diferențele în utilizarea AI în funcție de departament și să ofere suportul necesar pentru a asigura o adoptare uniformă și eficientă. De asemenea, companiile trebuie să investească în formarea și dezvoltarea profesională pentru a îmbunătăți competențele interne în domeniul AI”, a spus Blaga.
La studiul VUCAMIX au participat 107 respondenți din organizații care activează în industrii și regiuni diverse. Studiul a fost realizat atât cantitativ, prin intermediul chestionarelor, cât și calitativ, prin interviuri individuale ulterioare.