Studiu: Instrumentele AI precum ChatGPT, populare printre elevii care întâmpină dificultăți de concentrare

Instrumentele de inteligență artificială (AI), cum ar fi ChatGPT, devin din ce în ce mai populare în rândul elevilor care se confruntă cu dificultăți de concentrare și planificare, potrivit unui nou studiu.

Deși aceste tehnologii pot ajuta elevii cu probleme de atenție și organizare, cercetătorii avertizează că o dependență excesivă de ele ar putea afecta dezvoltarea cognitivă a tinerilor.

Utilizarea AI în educație este un subiect de dezbatere continuă, profesorii fiind încă în proces de definire a rolului său și de dezvoltare a unor metode eficiente de monitorizare.

Cu toate acestea, un nou studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Lund din Suedia sugerează că AI poate fi deosebit de utilă pentru elevii care au dificultăți cu funcțiile executive, ajutându-i să își îmbunătățească performanțele școlare.

„Am constatat că elevii cu mai multe provocări legate de funcțiile executive consideră instrumentele AI generative deosebit de utile pentru temele școlare, în special pentru finalizarea sarcinilor. Acest lucru evidențiază potențialul acestor instrumente de a sprijini elevii care întâmpină dificultăți cognitive esențiale pentru succesul academic,” a declarat Johan Klarin, autorul principal al studiului și psiholog școlar la Universitatea Lund.

Cercetătorii au observat o legătură între preferința elevilor pentru utilizarea AI și tendința acestora de a avea dificultăți mai mari în ceea ce privește planificarea, reglarea emoțională și finalizarea sarcinilor.

Studiul s-a bazat pe două cercetări

Prima a implicat 385 de elevi cu vârste cuprinse între 12 și 16 ani din patru școli primare din sudul Suediei, iar a doua a vizat 359 de elevi mai mari, cu vârste între 15 și 19 ani, înscriși la același liceu.

Rezultatele au arătat că, în timp ce 14,8% dintre elevii mai tineri foloseau AI generativă ca parte a educației lor, 52,6% dintre adolescenții mai mari o utilizau.

ChatGPT s-a dovedit a fi cel mai popular instrument, fiind folosit de 70% dintre elevii mai tineri și de 88,9% dintre cei mai mari.

Studiul a subliniat că elevii cu dificultăți școlare, cum ar fi probleme de planificare, inhibare și flexibilitate cognitivă, au găsit instrumentele AI deosebit de utile pentru finalizarea temelor.

Totuși, cercetătorii avertizează că utilizarea constantă a AI pentru temele școlare poate duce la o dependență excesivă de aceste instrumente, ceea ce ar putea împiedica dezvoltarea abilităților cognitive esențiale în adolescență, o perioadă critică pentru dezvoltarea funcțiilor executive.

„Dacă elevii se bazează pe AI generativă pentru a înlocui, mai degrabă decât pentru a augmenta, abilitățile lor existente, acest lucru ar putea afecta sau chiar deteriora dezvoltarea abilităților cognitive esențiale pentru finalizarea cu succes a temelor,” a adăugat Klarin.

Klarin subliniază că profesorii trebuie să modereze constant utilizarea AI generative, utilizând-o ca un instrument suplimentar și nu ca un substitut pentru abilitățile elevilor.

Carol Dan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Cele mai recente știri

spot_img

Abonează-te la cele mai recente știri din IT, Digitalizare, Tehnologii & Crypto

Te-ar putea interesa și...