Guvernele europene interzic smartphone-urile în școli pentru a combate dependența de ecrane și cyberbullying-ul

Într-o încercare de a reduce dependența de ecrane și fenomenul de cyberbullying, guvernele din întreaga Europă impun interdicții asupra utilizării smartphone-urilor în școli.

Un exemplu este Școala Internațională Bogaerts din apropiere de Bruxelles, unde elevii își încep ziua punându-și telefoanele într-un dulap special.

„Dacă îi prindem cu telefonul, îl confiscăm și îl returnăm la sfârșitul zilei,” a declarat directorul școlii, David Bogaerts.

De altfel, sute de școli din Bruxelles și regiunea Valonia din Belgia urmează exemplul acestei școli.

În timpul verii, noul guvern al comunității francofone a anunțat planuri de interzicere a smartphone-urilor în școlile primare și în primii trei ani de școală secundară.

Interdicția este introdusă în tot mai multe școli și țări

Cu toate acestea, multe școli nu așteaptă finalizarea acestui plan și introduc deja propriile interdicții.

Această tendință nu se manifestă doar în Belgia.

Țări precum Olanda au impus deja interdicții, iar miniștrii educației din Franța și Irlanda au declarat recent că iau în considerare măsuri similare.

Interzicerea smartphone-urilor în sălile de clasă pare o soluție simplă în contextul îngrijorărilor tot mai mari că aceste dispozitive sunt o sursă de distragere a atenției și un element de propagare a cyberbullyingului.

Efectele timpului excesiv petrecut în fața ecranelor asupra sănătății mintale a copiilor au devenit o prioritate pe agenda politică europeană, fiind menționate chiar de președinta Comisiei Europene.

„Anii copilăriei și adolescenței sunt critici pentru dezvoltarea creierului și a personalității — și sunt, de asemenea, perioade de vulnerabilitate în fața pericolelor cauzate de rețelele sociale și timpul excesiv petrecut pe ecrane,” a scris Ursula von der Leyen în programul său pentru noul mandate la conducerea UE.

Măsuri extreme. Sunt ele și funcționale?

Școlile sunt acum principalul loc unde acest conflict devine vizibil, profesorii observând că multe aplicații, precum TikTok și Snapchat, au potențialul de a distrage elevii de la învățare.

O aplicație relativ nouă, TenTen, transformă telefonul într-un walkie-talkie, permițând elevilor să comunice între ei chiar și din săli de clasă diferite.

În fața acestor provocări, multe școli și federații școlare, precum Wallonie-Bruxelles Enseignement, au răspuns clar prin impunerea unei interdicții totale asupra smartphone-urilor.

Deși unii experți susțin că această măsură draconică este rezultatul eșecului altor încercări mai blânde de a reglementa utilizarea telefoanelor, interdicția totală aduce claritate și ar putea contribui la crearea unui mediu de învățare mai liniștit.

Totuși, alți specialiști avertizează că o astfel de măsură ar putea priva copiii de oportunitatea de a învăța cum să gestioneze utilizarea smartphone-urilor în mod responsabil în perioada crucială de dezvoltare între 12 și 18 ani.

În multe școli, elevii folosesc deja laptopuri în timpul orelor, ceea ce ar putea ajuta la navigarea în lumea digitală fără expunerea prelungită la smartphone-uri.

„Au nevoie de telefon dacă au un computer? Cu siguranță, nu,” a concluzionat Bogaerts.

Carol Dan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Cele mai recente știri

spot_img

Abonează-te la cele mai recente știri din IT, Digitalizare, Tehnologii & Crypto

Te-ar putea interesa și...