Legea europeană privind inteligența artificială a intrat în vigoare în 1 august 2024 și urmărește să promoveze dezvoltarea și implementarea responsabilă a inteligenței artificiale în UE.
Propusă de Comisie în aprilie 2021 și aprobată de Parlamentul European și de Consiliu în decembrie 2023, Legea privind IA abordează riscurile potențiale pentru sănătatea, siguranța și drepturile fundamentale ale cetățenilor.
Aceasta oferă dezvoltatorilor și operatorilor cerințe și obligații clare în ceea ce privește utilizările specifice ale IA, reducând în același timp sarcinile administrative și financiare pentru întreprinderi.
Patru niveluri de risc
Legea privind IA introduce un cadru uniform în toate țările UE, bazat pe o definiție prospectivă a IA și pe o abordare bazată pe riscuri:
Risc minim: majoritatea sistemelor de IA, cum ar fi filtrele de spam și jocurile video bazate pe IA, nu au nicio obligație în temeiul Legii privind IA, dar întreprinderile pot adopta în mod voluntar coduri de conduită suplimentare.
Risc specific de transparență: sisteme precum roboții de chat trebuie să informeze în mod clar utilizatorii că interacționează cu o mașină, în timp ce anumite conținuturi generate de IA trebuie etichetate ca atare.
Risc ridicat: sistemele de IA cu grad ridicat de risc, cum ar fi software-ul medical bazat pe IA sau sistemele de IA utilizate pentru recrutare, trebuie să respecte cerințe stricte, inclusiv sisteme de atenuare a riscurilor, seturi de date de înaltă calitate, informații clare pentru utilizatori, supraveghere umană etc.
Risc inacceptabil: de exemplu, sistemele de IA care permit „evaluarea socială” de către guverne sau întreprinderi sunt considerate o amenințare clară la adresa drepturilor fundamentale ale oamenilor și, prin urmare, sunt interzise.
UE aspiră să fie lider mondial în domeniul IA sigure
Prin dezvoltarea unui cadru de reglementare solid, bazat pe drepturile omului și pe valorile fundamentale, UE poate dezvolta un ecosistem al IA care să aducă beneficii tuturor.
Aceasta înseamnă o asistență medicală mai bună, un transport mai sigur și mai curat și servicii publice îmbunătățite pentru cetățeni.
De asemenea, aduce produse și servicii inovatoare, în special în domeniul energiei, al securității și al asistenței medicale, precum și o productivitate mai mare și o producție mai eficientă pentru întreprinderi, în timp ce guvernele pot beneficia de servicii mai ieftine și mai durabile, cum ar fi transportul, energia și gestionarea deșeurilor.
GPAI, în consultare publică
Recent, Comisia a lansat în consultare publică un cod de bune practici pentru furnizorii de modele de inteligență artificială de uz general (GPAI).
Acest cod, prevăzut de Legea privind IA, va aborda domenii critice, cum ar fi transparența, normele legate de drepturile de autor și gestionarea riscurilor.
Furnizorii de GPAI cu operațiuni în UE, întreprinderile, reprezentanții societății civile, titularii de drepturi și experții universitari sunt invitați să își prezinte opiniile și constatările, care vor contribui la viitorul proiect al Comisiei de cod de bune practici privind modelele GPAI.
Dispozițiile privind GPAI vor intra în vigoare într-un interval de 12 luni, iar Comisia se așteaptă să finalizeze Codul de bune practici până în aprilie 2025.
În plus, feedbackul primit în urma consultării va contribui, de asemenea, la activitatea Oficiului pentru IA, care va supraveghea punerea în aplicare și asigurarea respectării normelor Legii privind IA referitoare la GPAI.