După ani de promisiuni de a elimina treptat cookie-urile de la terți, Google a anunțat luni că intenționează să le păstreze în browserul său Chrome. Această schimbare majoră de direcție vine în urma îngrijorărilor exprimate de agenții de publicitate, principala sursă de venit a companiei.
Agenții de publicitate au avertizat că eliminarea cookie-urilor din cel mai popular browser din lume le-ar limita capacitatea de a colecta informații pentru personalizarea reclamelor, făcându-i dependenți de bazele de date ale utilizatorilor Google.
„În loc să renunțăm la cookie-urile de la terți, vom introduce o nouă experiență în Chrome, care le permite oamenilor să facă o alegere informată care se aplică pe parcursul navigării lor pe web și să ajusteze această alegere în orice moment”, a declarat Anthony Chavez, vicepreședinte al inițiativei Privacy Sandbox susținută de Google.
Din 2019, Alphabet a lucrat la inițiativa Privacy Sandbox, menită să îmbunătățească confidențialitatea online, sprijinind în același timp afacerile digitale.
Un obiectiv cheie al inițiativei era eliminarea treptată a cookie-urilor de la terți. Cookie-urile sunt pachete de informații care permit site-urilor web și agenților de publicitate să identifice utilizatorii și să urmărească obiceiurile lor de navigare, dar pot fi utilizate și pentru supraveghere nedorită.
În Uniunea Europeană, utilizarea cookie-urilor este guvernată de Regulamentul General privind Protecția Datelor (GDPR), care stipulează că editorii trebuie să obțină consimțământul explicit al utilizatorilor pentru a stoca cookie-uri.
Browserele majore oferă și opțiunea de a șterge cookie-urile la comandă.
Anunțul a stârnit reacții mixte
„Părțile interesate din publicitate nu vor mai trebui să se pregătească să renunțe la cookie-urile de la terți”, a declarat analistul eMarketer Evelyn Mitchell-Wolf.
Lena Cohen, tehnolog la Electronic Frontier Foundation, a avertizat că aceste cookie-uri pot dăuna consumatorilor, prin reclame prădătoare care vizează grupuri vulnerabile.
„Decizia Google de a continua să permită cookie-uri de la terți, în ciuda faptului că alte browsere majore le-au blocat ani de zile, este o consecință directă a modelului lor de afaceri bazat pe publicitate”, a spus Cohen.
Chavez a spus că Google colaborează cu autorități de reglementare, precum CMA din Marea Britanie și Biroul Comisarului pentru Informații, precum și cu editori și grupuri de confidențialitate pentru a dezvolta noua abordare, continuând în același timp să investească în programul Privacy Sandbox.
Autoritatea pentru Concurență și Piețe din Marea Britanie (CMA) a investigat, de asemenea, planul Google, exprimând temeri că ar putea împiedica concurența în publicitatea digitală.
La sfârșitul anului trecut, după aproape patru ani de evaluare a modalităților de eliminare a cookie-urilor terțe din schema de urmărire a comportamentului utilizatorilor, Google a anunțat că va face primul pas în această direcție pe 4 ianuarie 2024, dată la care cookie-urile terțe vor fi dezactivate pentru 1% dintre utilizatorii browserului Chrome.