PE va continua să lucreze la legile privind răspunderea utilizării AI, în ciuda presiunilor lobbyștilor

Parlamentul European (PE) va continua să elaboreze un cadru legal pentru a determina cine este responsabil în cazul defecțiunilor produselor de inteligență artificială, acum că Legea AI va intra în vigoare în 1 august.

Totuși, lobby-ul tehnologic din Bruxelles și organizațiile de consumatori rămân divizate cu privire la necesitatea unor reglementări suplimentare.

Comisia Europeană a propus Directiva privind răspunderea pentru AI în 2022, în încercarea de a actualiza regulile de răspundere existente cu noi prevederi care să acopere prejudiciile cauzate de sistemele AI, asigurând astfel o protecție uniformizată.

Cu toate acestea, proiectul nu a progresat în Parlament în ultimii ani, deoarece parlamentarii au decis să îl suspende până când se va ajunge la un acord privind Legea AI – principalul cadru care reglementează sistemele AI pe baza unei abordări bazate pe risc.

Noua lege va intra în vigoare în mai puțin de o lună

Legea AI, care cuprinde primele reguli stricte din lume care reglementează sistemele de învățare automată cu risc ridicat, va intra oficial în vigoare luna viitoare.

Regulile pentru AI de uz general se vor aplica la un an de la intrarea în vigoare a legii, iar obligațiile pentru sistemele cu risc ridicat vor deveni operabile peste alți trei ani.

Legislatorul responsabil de conducerea Directivei privind răspunderea AI este Axel Voss (Germania/PPE). Reales la alegerile UE din iunie, Voss a declarat pentru Euronews că „ar fi mai bine să existe un sistem de răspundere AI”.

Lobbyștii intervin din nou

Lobby-ul din sectorul tehnologic din Bruxelles se teme că regulile privind răspundereapentru AI vor crea obstacole de reglementare suplimentare pentru companii.

CCIA Europe, o organizație care reprezintă companiile IT și de telecomunicații, a declarat că „este puternic împotriva adăugării de reguli inutile și împovărătoare asupra companiilor care încearcă să concureze pe o piață deja foarte reglementată”.

Ei susțin că problemele sunt deja acoperite de Directiva reînnoită privind răspunderea pentru produse (PLD), adoptată în 2023 de Parlamentul UE și statele membre, care ia în considerare evoluțiile tehnologice.

Consumatorii sunt, însă, de altă părere

Cu toate acestea, grupurile de consumatori consideră că există încă lacune în cadrul legal actual.

Agustín Reyna, noul director general al grupului de consumatori BEUC, a declarat că este „piesa lipsă a puzzle-ului”.

„Este vorba despre ce se întâmplă dacă ceva nu merge bine și dacă un produs dăunează. Avem reguli pentru siguranța produselor, așa că este logic să privim acest lucru și prin prisma riscului prezentat de aceste noi tehnologii”, a spus Reyna.

Els Bruggeman, șefa de politici și aplicare la Euroconsumers, a declarat că pentru organizațiile sale membre acesta este un dosar prioritar.

Pentru ca Directiva privind răspunderea AI să fie eficientă, organizația cere legiuitorilor să evite o abordare bazată pe defecte.

„Acest lucru ar face foarte greu, dacă nu imposibil, pentru consumatori să obțină despăgubiri. La urma urmei, cum vor putea consumatorii vreodată să demonstreze vina? Chiar dacă au acces la date și algoritmi, aproape că vor avea nevoie de o diplomă în inginerie pentru a putea înțelege și demonstra cum funcționează”, a spus Bruggeman.

În cele 27 de state membre UE au avut loc discuții preliminare la nivel de grup de lucru.

Progrese semnificative nu sunt însă așteptate până la sfârșitul acestui an, deoarece dosarul nu a fost menționat ca prioritar pentru Ungaria, țara care prezidează întâlnirile dintre guverne în a doua jumătate a acestui an.

Carol Dan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Cele mai recente știri

spot_img

Abonează-te la cele mai recente știri din IT, Digitalizare, Tehnologii & Crypto

Te-ar putea interesa și...