Un raport publicat de Institutul Reuters pentru Studiul Jurnalismului evidențiază provocările suplimentare aduse industriei de știri de către inteligența artificială (AI), într-un context deja dificil marcat de concedieri, închideri de redacții și scăderi ale veniturilor din publicitate.
Încrederea publicului în mass-media a scăzut la aproximativ 40%, pe fondul creșterii costurilor și al reducerii veniturilor, iar AI accentuează suspiciunile în rândul societății.
AI poate redirecționa traficul de pe site-urile de știri și din aplicații, generând incertitudini cu privire la viitorul mediilor informaționale.
În rândul celor aproape 10.000 de respondenți din 47 de țări, există o „suspiciune extinsă” în privința utilizării AI pentru știri sensibile, cum ar fi cele politice sau legate de război.
Știrile produse integral de AI nu ar fi bine primite
52% dintre respondenți din Statele Unite și 63% dintre cei din Marea Britanie au declarat că nu s-ar simți bine citind știri produse în principal de AI.
Totuși, respondenții ar avea sentimente mai bune dacă AI ar fi folosită pentru a sprijini, nu pentru a înlocui jurnaliștii, în sarcini de back-office, cum ar fi transcrierea și traducerea.
Raportul subliniază eforturile redacțiilor de a concura cu companii de AI precum Google și OpenAI, care posedă tehnologia necesară pentru a rezuma informațiile de pe site-urile de știri.
În același timp, companiile media explorează utilizarea inteligenței artificiale pentru a-și optimiza activitatea, reducând costurile și personalizând conținutul pentru utilizatori.
Știrile din social media sunt mai căutate
Raportul indică o altă provocare pentru organizațiile de știri: companiile de social media.
Numărul utilizatorilor de TikTok care urmăresc platforma de social media pentru a citi sau vedea știri a crescut cu 13%.
În acest context, influencerii de știri au devenit mai relevanți decât companiile media tradiționale.
Un exemplu notabil este Hugo Travers, cunoscut online ca Hugo Décrypte, care primește mai multe mențiuni decât companiile de media din Franța. Travers are 2,6 milioane de abonați pe YouTube și 5,8 milioane pe TikTok.
Studiul subliniază că suntem încă în fazele incipiente ale utilizării AI de către jurnaliști, ceea ce reprezintă un moment de risc maxim pentru organizațiile de știri.