Locuitorii din șapte municipii – Cluj-Napoca, Constanţa, Slobozia, Iaşi, Deva, Sibiu, Timişoara – şi cei din judeţul Ilfov vor putea obţine certificatele de naştere şi de deces în format digital.
Acest lucru este posibil prin punerea în funcțiune, în luna aprilie a acestui an, a unui sistem informatic integrat pentru emiterea actelor de stare civilă (SIIEASC), potrivit Ministerului Afacerilor Interne (MAI).
Sistemul va fi operațional în toată țara în 24 septembrie 2024.
În cursul zilei de vineri, 10 mai, sistemul va fi extins prin includerea altor primării din judeţele Cluj, Constanţa, Hunedoara, Ialomiţa, Iaşi, Sibiu şi Timiş.
Proiect plătit de UE
Valoarea totală a proiectului a fost de 184,9 milioane de lei, din care 155,9 milioane de lei reprezintă finanţare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională.
Programul este cofinanţat de Uniunea Europeană și este implementat de Direcţia Generală pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor, Autoritatea pentru Digitalizarea României, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale şi Ministerul Dezvoltării.
Obiectivul proiectului este sprijinirea digitalizării administraţiei publice prin informatizarea sistemului de depunere a cererilor pentru înregistrarea şi eliberarea documentelor de stare civilă.
Un alt scop este implementarea suportului necesar dezvoltării şi accesării serviciilor electronice care au la bază informaţii privind naşterile, căsătoriile, divorţurile şi decesele.
În SIIEASC este integrată o platformă dedicată desfăşurării activităţii tuturor ofiţerilor de stare civilă din România, o platformă dedicată cetăţeanului, platforma instituţiilor publice partenere şi o arhivă electronică în care sunt stocate peste 68,5 milioane de acte de stare civilă digitizate, cuprinzând informaţii începând cu luna ianuarie a anului 1921.