Un studiu realizat de către Cult Research, citat de Agerpres și dat recent publicității arată că peste 50% dintre IMM-urile din România au dificultăți în a identifica realist, corect şi concret nevoile de digitalizare ale propriilor companii, deficitul de consultanţi în designul de proiecte de digitalizare, care să analizeze business-urile şi să explice soluţiile tehnice fiind foarte mare.
Care sunt cauzele precarei culturi de transformare digitală la nivelul antreprenorilor români? Ce se poate face pentru ameliorarea situației existente? Cât timp va lua mediului de afaceri românesc să se alinieze realităților mereu schimbătoare aduse de transformarea digitală?
Sunt întrebări la care a avut amabilitatea să răspundă pentru platforma Digitalio, Cosmin Porumb, managing partner în cadrul HyperMedia SRL și membru co-fondator al Startups Booster Consortium Romania (sbcromania.ro).
Cosmin Porumb este un specialist IT cu peste 25 ani de experiență demonstrată prin abilități tehnice și manageriale acumulate în proiecte naționale și internaționale cu grad ridicat de complexitate. Printre domeniile de competență se pot aminti: transformare digitală, video colaborare, big data, IoT, sau e-mobility.
Redacția: – De ce este atât de dificil pentru antreprenorii români să își identifice corect nevoile de digitalizare proprii și să proiecteze sisteme software eficiente pentru gestiunea afacerilor lor?
Cosmin Porumb: Mediul de afaceri românesc este oarecum atipic. Conceptele care stau la baza digitalizării mediului de afaceri nu sunt tocmai simplu de adoptat. Fără o analiză laborioasă a proceselor interne, automatizarea acestora devine dificilă dacă nu chiar imposibilă. Acesta e motivul pentru care se recomandă apelarea la un consultant/o echipă de consultanță capabil/capabilă să înțeleagă procesele interne, să analizeze, împreună cu beneficiarul, soluțiile necesare digitalizării proceselor, și să proiecteze sistemul corespunzător nevoilor firmei. Rolul consultantului / echipei de consultanță este, în primul rând, sa-l facă pe beneficiar conștient de avantajele digitalizării. La fel de important este ca beneficiarul să aibă certitudinea că implementarea soluției propuse se realizează în condițiile prevăzute în proiectul de digitalizare, elaborat împreună cu consultantul / echipa de consultanță
Redacția: – Cu raportare la experiențele dumneavoastră de dată recentă, cam în ce sfere se situează majoritatea cererilor ce vă vin din partea antreprenorilor români dornici să își digitalizeze afacerile? Către ce tipuri de soluții software își îndreaptă aceștia, cu precădere, atenția?
Cosmin Porumb: Avem cereri din domenii precum producție, educație non-formală, servicii, domeniul medical. Personal consider că 2024 va fi anul ”pro-digitalizare românească”, atât pentru firmele non-IT, cât și pentru furnizorii de servicii IT (cu precădere servicii software). Întăresc asta și pornind de la faptul că factorul de decizie din mediul de afaceri cu care am avut ocazia să colaborăm nu mai privesc digitalizarea în baza achiziției de laptop-uri, servere, telefoane mobile și licențe on-prem de ERP sau CRM, respectiv Office 365. Partenerii și clienții noștri vizează soluții integrate ce aduc avantaje imediate la toate nivelurile din cadrul IMM.
Redacția: – Deci … cum ați putea cataloga nevoile antreprenorilor români, în domeniul digitalizării: mai degrabă bazice și nu foarte sofisticate sau din contră, complexe și greu de acoperit din punct de vedere tehnic?
Cosmin Porumb: Experiențele din ultimii ani ne duc tot mai aproape de nevoia de soluții personalizate pentru mediul de afaceri românesc. Când afirm acest lucru mă bazez pe modul de organizare internă a firmelor și piața într-o continuă fluctuație. Cu alte cuvinte, e nevoie soluții orientate pe nevoile entității de business, ce asigură optimizări de procese și profitabilitate. Acest aspect ne duce cu gândul la un grad de maturitate ridicat inclusiv în privința implementării.
Din semnele pe care le avem din piață, se pare că a trecut vremea replicării inițiativelor unor vizionari la cât mai multe entități de business. E nevoie de servicii personalizate ce vin în întâmpinarea nevoilor beneficiarului iar acest lucru e înțeles de tot mai multă lume.
Redacția: – După părerea dumneavoastră, perioada imediat următoare, în care se anunță lansarea unei game variate de linii de finanțare dedicate scopului digitalizării IMM-urilor (și nu numai), poate reprezenta o oportunitate reală pentru antreprenorii români dornici să se digitalizeze sau complexitatea și birocrația exagerată a proceselor acestora de finanțare vor face ca scopul în sine (acela al digitalizării) să fie și de această dată ratat?
Cosmin Porumb: Digitalizarea nu mai e percepută ca ”nice to have” ci ”must”. Din păcate, mediul de afaceri românesc nu-și permite investiții mari, astfel fondurile europene trebuie percepute ca resurse importante în digitalizarea sectoarelor non-IT. Mai mult ca sigur, aceste investiții vor asigura, pe langă stabilitate, certitudinea că se închide capitolul ”zonei gri” a business-ului autohton iar acest lucru va aduce contribuții majore la bugetul de stat.
Altfel spus, mediul de afaceri trebuie să facă eforturi pentru accesarea acestor fonduri europene. La fel, statul român trebuie să susțină aceste programe și să aibă în vedere reducerea birocrației. La rândul lor, furnizorilor de soluții IT și consultanții sunt conștienți de volumul de muncă și responsabilitatea asumată în momentul în care te înhami la un astfel de proiect. Totuși prin aplecarea către piața internă a multor firme românești, va crește gradul de maturitate a soluțiilor noastre și totodată creșterea vizibilității lor pe piața internațională, coroborat cu impactul serviciilor cu valoare adăugată furnizat din România.