David Burcovschi, fondatorul companiei Hypen: „Atacurile cibernetice din februarie asupra spitalelor din România nu au fost o coincidență”

Atacurile cibernetice din prima parte a lunii februarie a acestui an asupra a peste 20 de spitale din România ar fi putut fi derulate de hackeri români, familiarizați cu mentalitatea „de a nu duce lucrurile până la capăt” și este posibil să fi avut și motivații politice, mai ales că 2024 este an electoral. Din acest motiv, ele nu au fost „simple coincidențe”, a declarat David Burcovschi, fondatorul Hypen în emisiunea In the Loop by Digitalio.

Potrivit lui Burcovschi, nu este exclus ca atacatorii să fi fost chiar români, pentru că păreau să fie familiarizați cu obiceiul național „de a nu face lucrurile până la capăt”. În plus, România se află în campanie electorală, deci nu este exclusă și o motivație politică a acelor atacuri.

„Acele atacuri nu au fost foarte complexe și au fost derulate probabil de cineva care cunoștea cutuma noastră de a nu face lucrurile până la capăt. Cred că a fost un mix de cunoaștere a culturii, cu un mix de săpat puțin la suprafață și identificat anumite vulnerabilități care puteau fi acoperite ușor. Acei atacatori ar fi putut să fie chiar români, din moment ce ne aflăm în plină campanie electorală, care să-și dorească să găsească anumite date sensibile despre candidați. Sau cumva mi se pare incredibil că până acuma nu s-a întâmplat și tocmai în an electoral s-a întâmplat acest lucru”.

David Burcovschi

Totodată, serviciile de securitate cibernetică livrate de Hypen au ajutat patru spitale din România să reziste acelui atac cibernetic.

Care a fost secretul Hypen: o serie de măsuri clasice, folosite deja de 10 – 15 ani, dar pe care, din păcate, nimeni nu are răbdarea să le implementeze. De altfel, acest tip de neglijență este întâlnit în multe instituții din România, „unde securitatea cibernetică ar trebui să fie un o chestie by default”. Pe de altă parte, laxitatea pregătirii în fața atacurilor cibernetice este specific țărilor latine.

Instituțiile din România se grăbesc să implementeze soluții de digitalizare, după ce, în pandemie, aceste măsuri erau adoptate cu precădere de companii. În schimb, „majoritatea” clienților din afara țării nu vor să lucreze cu firme românești, inclusiv din cauza tarifelor reduse, ceea ce a determinat compania de software Hypen să se orienteze spre piața locală, unde „există o piață virgină”.

„Dacă în afară, piața este cumva în momentul de față suprasaturată, în România există o piață foarte virgină în ceea ce privește digitalizarea, iar asta reprezintă o oportunitate pentru noi pe termen mediu în a dezvolta poate cumva mai mult zona de România decât cea din afară. În afară deja există și o criză la nivel de cerere”.

David Burcovschi

Acesta pare să fie un moment propice pentru astfel de investiții, mai ales că piața din afara țării este suprasaturată, deoarece s-a digitalizat mai devreme, chiar dacă, în unele cazuri, au fost adoptate soluții „mai mult sau mai puțin utile”.

Potrivit lui Burcovschi, companiile din afara țării au ajuns la un anumit nivel de digitalizare și după ce au investit în proiecte mai mult sau mai puțin utile, și-au dat seama că nu prea mai au nevoie de nimic, cel puțin pentru o perioadă de timp până când acele softuri vor deveni învechite sau vor avea nevoie de upgrade-uri sau schimbări în sistemele lor informatice.

Această situație a creat, cel puțin în parte, și criza din piața muncii din zona IT.

Totodată, tot mai multe firme din lume încep să lucreze la proiecte independente de AI generative pentru a nu depinde excusliv de produsele livrate de giganții technologici americani.

„Proiectele open surse de LMM-uri încep să ia amploare. Chiar dacă ele nu vor putea nici să fie neapărat competitive cu cele la nivelul Open AI, cu siguranță vor fi mai specializate în a rezolva task-uri mai mici și mult mai precise decât un proiect ca Open AI. Este vorba despre democratizarea accesului la acest tip se servicii și este nevoie de concurență în piață. Se pot crea carteluri între marile corporații, iar atunci există riscul ca firmele mai mici care șia-u construit businessul în jurul AI generative să își mai permit să plătească prețurile cerute de companiile mari”.

David Burcovschi

Hypen are în prezent 25-30 de colaboratori și înregistrează o cifră de afaceri de 700.000 de euro.

Vezi mai jos întregul interviu:

Puteți asculta acest podcast aici:

Ne puteți găsi și pe platformele de streaming  Spotify și Google Podcast

Citește și

spot_img

Alte știri din aceeași rubrică

spot_img