Firmele din România Mediul solicită autorităţilor să amâne cu şase luni aplicarea amenzilor privind e-Factura, în contextul în care serverele ANAF sunt indisponibile ore întregi, zile la rând, arată NextUp, companie de software din Romania.
„Mediul de business solicită statului român să amâne aplicarea amenzilor privind RO e-Factura, până când infrastructura ANAF va fi funcţională şi stabilă 99,99%, chiar dacă acest lucru ar presupune o amânare de până la şase luni. Am solicitat statului român să amâne aplicarea amenzilor privind e-Factura atât cât va fi nevoie, chiar şi 6 luni sau până în 2025 dacă va fi cazul, pentru a pune la punct o infrastructură digitală funcţională, nu una şubredă cum este acum. Dacă nu va rezolva problemele de digitalizare din curtea proprie, 1 aprilie nu este un termen realist pentru aplicarea amenzilor.”
Roxana Epure, managing partner NextUp
Amenzile sunt suspendate până în 1 aprilie, iar ministrul Finanţelor a declarat că măsura ar putea fi prelungită până la sfârşitul lui iunie.
NextUP spune că ANAF că face teste pe banii antreprenorilor şi precizează că e-Factura a generat cel mai mare haos din ultimul deceniu în mediul antreprenorial.
NextUp a înaintat o adresă oficială către Ministerul Finanţelor prin care solicită statului să vină în întâmpinarea contribuabilului cu o infrastructură stabilă şi cu o capacitate adecvată pentru volumul mare de documente.
„Ca dezvoltator de software am implementat sistemul e-Factura în softurile noastre, dar în momentul în care documentele sunt transmise către ANAF statul, de fapt, nu le primeşte. Noi, din mediul privat, suntem pregătiţi pentru a trimite e-Factura. De altfel, antreprenorii trimit documentele la timp, însă acestea nu sunt receptate de serverele ANAF care sunt indisponibile ore întregi, zile la rând. Prin urmare, această amânare o cerem pentru a da şansa statului să se pregătească şi să nu mai facă teste pe spatele, timpul şi banii mediului privat. Statul este cel care are nevoie de timp să se pregătească, mediul privat este deja pregătit pentru e-Factura”.
Roxana Epure, managing partner NextUp
Companiile se plâng că documentele nu ajung, de fapt, la ANAF din cauza problemelor tehnice care persistă în infrastructura instituţiei financiare.
Potrivit NextUp, instituţiile statului nu s-au pregătit pentru sistemul RO e-Factură înainte ca acesta să devină obligatoriu pentru antreprenori și, din această cauză, există consecinţe semnificative pe care antreprenorii le resimt în fiecare zi.
Gradul de adopţie e-Facturii este de 30% şi în aceste condiţii infrastructura ANAF nu face faţă valului de documente, serverele blocându-se în fiecare zi ore întregi.
De asemenea, s-a creat haos în primele luni ale anului, pentru că antreprenorii nu sunt obişnuiţi să aibă o relaţie directă cu statul – acest lucru se întâmpla până acum prin intermediul contabililor.
Problema cel mai des întâlnită este că serverele ANAF nu sunt disponibile iar sistemul RO e-Factura a generat cel mai mare haos din ultimul deceniu în mediul antreprenorial, statul român fiind nepregătit să gestioneze schimbarea pe care o impune şi dând dovadă de incompetenţă în digitalizare prin erorile multiple ale acestui sistem, a mai arătat compania.




