Alexandru Gheorghiu, CEO InteroCloud: „Primul obstacol semnificativ în cursa către digitalizare a fost interacțiunea dificilă cu platforma CNAS”

Cu o piață a soluțiilor med-tech estimată la peste 400 de milioane de euro și o creștere anuală prognozată de peste 7%, companiile care oferă servicii de digitalizare a serviciilor medicale și a interacțiunii cu pacienții își dispută cotele de piață la firul ierbii, clincă cu clinică, cabinet medical cu cabinet medical.

În ciuda oportunităților evidente, serviciile medicale românești sunt în urmă când vine vorba de migrarea către soluții digitale. Decalajul tehnologic este estimat la aproximativ 10 ani față de piețele occidentale, spune Alexandru Gheorghiu, CEO & Fondator InteroCloud, companie românească specializată în oferirea de soluții digitale pentru sectorul medical.

Într-un interviu exclusiv pentru Digitalio, Gheorghiu spune că primul obstacol în piață este chiar interacțiunea cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate.

Cum percepeți piața de soluții digitale dedicate sectorului Health în România? La cât estimați această piață?

De la începuturile InteroCloud in universul medtech, am considerat esențială o analiză minuțioasă a competiției în peisajul medical din Romania. Am avut ca obiectiv să înțelegem cum să ne poziționăm și să identificăm nevoile neacoperite ale acestei piețe. În sfera clinicilor mici și medii, am identificat nu mai puțin de 10 competitori. Cei mai experimentați dintre aceștia au o vechime digitală de aproximativ 10 ani și au debutat cu accent pe acoperirea nevoilor de raportare și decontare ale serviciilor furnizate prin Casa de Asigurări de Sănătate.

Primul obstacol semnificativ în cursa către digitalizare a fost interacțiunea dificilă cu platforma CNAS, caracterizată de blocaje repetate. Această provocare a reprezentat o oportunitate pentru soluțiile software care au apărut pe piață în acea perioadă, promițând o interacțiune mai fluidă în procesul de decontare a serviciilor medicale cu statul român. În plus, au apărut și alte nevoi legate de medici și personalul de la recepția clinicilor, iar pentru a răspunde acestora, s-au adăugat straturi succesive de funcționalități, transformând aceste soluții în adevărate „struțo-camile digitale”.

Alții au ales să se dedice unei singure specialități, cum ar fi stomatologia. Dar același principiu l-am observat și aici, straturi succesive de funcționalități care nu au fost bine gândite din perspectiva interacțiunii medicului cu softul. Problema centrală constă în mentalitatea învechită a competitorilor noștri, concentrată excesiv pe îndeplinirea cerințelor, lăsând în umbră experiența medicului. Dacă am sări în timp și am adăuga multiple funcționalități, această abordare a devenit mai degrabă utilitară și neprietenoasă.

Utilizatorul anului 2024 are așteptări mari de la produsele software, dorind să găsească caracteristici similare celor din soluțiile nord-americane, cu care s-a obișnuit în alte aspecte ale vieții sale, cum ar fi serviciile de livrare de mâncare, transport sau organizarea vacanțelor.

Alexandru Gheorghiu, CEO & Fondator InteroCloud

Imaginați-vă că jucatorii din piata romaneasca de healthtech sunt ca niște mașini clasice, asemănătoare cu o Dacie 1310, îmbunătățite în timp, dar totuși incapabile să țină pasul cu mașinile de ultimă generație. Interocloud are avantajul noului venit in piață, acea  mașina proiectată de la inceput pentru medicul secolului 21 – un soft ușor de folosit, integrat cu soluții externe și pregătit să satisfacă toate nevoile unui medic într-o clinică medicală. În prezent InteroCloud acoperă nevoile esentiale ale clinicilor din Romania, iar în continuare dezvoltăm module suplimentare cu speranța că acestea vor aduce îmbunătățiri semnificative în comunicarea cu pacienții și personalul clinicilor.

Soluția noastră vizează peste 50,000 de unități medicale din România, într-o piață estimată la peste 400 de milioane de euro în prezent, cu o creștere anuală prognozată de peste 7% în următorii 5 ani.

Alexandru Gheorghiu- CEO Interocloud

Care sunt motivele pentru care clinicile din România au o întârziere în adoptarea soluțiilor digitale? La cât se ridică costurile de digitalizare pentru o clinică de dimensiuni medii? În cât timp pot amortiza clinicle costurile cu această digitalizare?

Principalul motiv identificat de InteroCloud pentru întârzierea adoptării tehnologiei în Europa de Est este decalajul de 10 ani față de piețele occidentale. Această diferență se reduce treptat de la an la an. Gandiți-vă când au aparut PC-urile pe piața românească în anii ’90 și câți dintre noi ni le puteam permite, comparativ cu revoluția tehnologică din anii ’80 din Occident. În Statele Unite, gradul de digitalizare al dosarului electronic al pacientului în spitale astăzi depășește 90%, în timp ce în România majoritatea spitalelor nu dispun nici măcar de infrastructură de internet în cabinete pentru a colecta și centraliza informațiile, fără a mai menționa echipamentele tehnice sau eficiența programului național de digitalizare. Medicii pe care îi vizează InteroCloud se confruntă cu obișnuința lucrului cu pixul pe hârtie în relația cu statul român, iar această practică s-a impregnat în modul de lucru al acestora.

Pentru a face tranziția la digitalizare, este esențial să înțelegem nevoile medicului și să construim unelte care să-i faciliteze activitatea, nu să o complice. Interocloud oferă un soft creat de la zero pentru medici, cu accent pe experiența utilizatorului și cu un focus deosebit pe educarea personalului medical pentru a maximiza beneficiile utilizării software-ului.

Alexandru Gheorghiu, CEO & Fondator InteroCloud

Costurile la Interocloud sunt extrem de competitive, cu o poziționare „entry premium”. Un cabinet poate începe să folosească platforma noastră cu doar 19 euro lunar, iar pentru o clinică cu 20 de medici, costul ajunge la 139 euro lunar. Aceste costuri se amortizează încă din prima lună de utilizare, datorită reducerii ratei de neprezentare a pacienților, economisind timp și îmbunătățind imaginea clinicilor partenere.

Cum vă propuneți să depășiți reticența atât a managerilor de clinici, cât și a pacienților, vis-à-vis de tehnologie?

Cheia succesului în actuala paradigmă a pieței constă într-o combinație între instrumente ușor de înțeles și educarea personalului medical. Ne mândrim că avem co-investitori în InteroCloud cu o vastă experiență în domeniul customer success și în cursuri online, precum frații Yariv și Boaz Binnun, fondatorii platformei eTeacher. Privim relația cu cliniciile care aleg InteroCloud ca un parteneriat pe termen lung, oferind sprijin în fiecare etapă: de la înțelegerea beneficiilor utilizării unui software de management al pacienților, până la instruirea echipei și feedback continuu pentru îmbunătățirea constantă a software-ului.

În dezvoltarea soluțiilor tehnologice, este esențial să pornim de la premisa că acest proces înseamnă îmbunătățire continuă, având experiența utilizatorului în centrul său. Este un ciclu perpetuu care începe cu identificarea nevoilor, înțelegerea acestora, crearea de soluții, implementarea acestora, obținerea de feedback și reluarea ciclului. Înțelegem că abordarea noastră trebuie să fie holistică și orientată către rezultate, astfel încât să asigurăm succesul parteneriatului pe termen lung cu cliniciile.

Alexandru Gheorghiu, CEO & Fondator InteroCloud

Care sunt abordările dumneavoastră față de riscurile cibernetice și amenințările care vizează sectorul medical din România?

Interocloud a fost conceput arhitectural cu un ADN orientat către protejarea informațiilor în conformitate cu reglementările GDPR și a datelor cu caracter medical. Utilizăm centrele de date de tip cloud din Uniunea Europeană, furnizate de Amazon Web Services, respectând cel mai înalt standard de protecție a datelor. Comunicarea cu utilizatorul final se realizează prin criptare end-to-end de 256 de biți, similară cu cea utilizată în informațiile bancare. Deși nu au existat atacuri cibernetice majore pe piața românească până acum, adoptăm măsuri de securitate la nivel tehnic și operațional pentru a asigura cel mai înalt standard de securitate a datelor.

În domeniul tehnologiei, abordăm fiecare aspect având în vedere o perspectivă de cinci pași înainte, eliminând punctele unice de eșec, luând în considerare factorul uman și implementând toate mecanismele necesare pentru a minimiza expunerea la risc. Sunt mândru să fac parte dintr-o echipă matură la Interocloud, care înțelege în profunzime toate aceste aspecte și care le integrează în fiecare nivel al organizației.

InteroCloud a fost fondată în urmă cu 3 ani, de către Alexandru Gheorghiu, Claudiu Sofonea și Bogdan Zecheru, cu o investiție de peste 300,000 euro pînă în prezent, accelerată cu ajutorul platformei de crowdfunding SeedBlink

Citește și

spot_img

Alte știri din aceeași rubrică

spot_img