Principalele piedici întâmpinate anul trecut de IMM-urile din România în tentativele lor de digitalizare au fost teama că ar putea pierde controlul asupra afacerilor, dificultatea de a-și identifica nevoile concrete, deficitul de consultanţi care să le ghideze în acest proces și lipsa banilor.
Informațiile sunt cuprinse într-un studiu realizat de Cult Research pentru compania Life is Hard (LIH) pe un eşantion de 400 de IMM-uri.
Obstacolele pe care companiile antreprenoriale le au în faţa digitalizării pot fi depăşite cu eforturi cumulate din partea noastră, a industriei de IT, respectiv programe guvernamentale de educare a mediului antreprenorial. Ca să urcăm in topul DESI, unde România se află la coada clasamentului, sunt necesare investiţii. Consolidarea echipelor de consultanţi tehnici cu competente de comunicare avansate ar fi o contribuţie pe care o aducem la educarea pieţei, deoarece studiul Life is Hard arată limpede că, în acest moment, majoritatea IMM-urilor nu au reprezentarea concretă a beneficiilor digitalizării şi nici disponibilitatea de a aloca resurse pentru a înţelege procesele de transformare.
Cătălin Chiş, antreprenor şi director general al LIH
În ultimii trei ani, aproape 50% din IMM-urile din România au implementat o soluţie de digitalizare.
Cele mai utilizate soluţii de digitalizare sunt cele de contabilitate (57%), pontaj (43%), managementul vânzărilor (40%) şi securitate cibernetică (38%).
Autocunoaștere și digitalizare
Potrivit sursei citate, 26% dintre companii au avut dificultăţi în înţelegerea nevoilor tehnologice proprii și în identificarea soluţiilor adecvate.
În acelaşi timp, programele publice de educaţie pentru digitalizarea afacerilor derulate de statul român şi sincronizate cu eforturile noastre, ale industriei, ar fi benefice, iar recuperarea ecartului în digitalizare faţă de ţări vecine din regiunea CEE ar aduce cu certitudine puncte importante şi atât de necesare de creştere a PIB-ului.
Cătălin Chiş, antreprenor şi director general al LIH
Dar, 70% dintre IMM-uri spun că vor aloca în acest an noi fonduri pentru continuarea digitalizării, process care se manifestă în România în cinci direcții.
Tendințe de digitalizare
Prima este preferinţa pentru modelul de lucru de tip abonament, care oferă predictibilitate şi accesibilitate financiară.
A doua tendinţă este nevoia de soft skills, ceea ce face să crească nevoia de IT-ști care nu doar că au competenţe tehnice, ci şi abilităţi de a analiza, înţelege şi explica nevoile de afaceri ale IMM-urilor.
De asemenea, este în creştere nevoia de personalizare şi apetitul pentru securitate şi AI, iar popularizarea beneficiilor digitalizării se face prin campanii de educare a mediului antreprenorial.
În sfârșit, a cincea direcție este dată de puterea exemplului. Astfel, acele IMM-uri care se află într-o etapă mai avansată de automatizare le pot convinge și pe celelalta să se alăture acestui proces, susține studiul citat.