După doi ani contradictorii pentru piața mondială de tehnologie, în care entuziasmul angajărilor și listările pe bursă au fost urmate de blocajul finanțărilor și concedierile masive din SUA, Digitalio intenționează să afle de la principalele companii de tehnologie românești care au fost cele mai importante evenimente din piață în 2023 și care sunt așteptările pentru 2024.
Anul 2023 poate fi considerat începutul unui alt val tehnologic major, cu posibilitățile vaste create prin combinarea inteligenței artificiale generative cu datele de business, în timp ce anul 2024 va fi dedicat tranziției accelerate a companiilor de la sistemele on-premise la cele cloud. Acest lucru va marca însă și reducerea rapidă a numărului persoanelor care vor putea oferi asistență pentru sistemele on-premise, făcând inevitabil momentul în care nu vor mai exista specialiști care să ofere asistență pentru astfel de sisteme, a declarat pentru Digitalio.ro Diana David, managing director al SAP România.
Cum au evoluat afacerile companiei dumneavoastră în 2023? Care au fost cele mai mari provocări ale acestui an?
Am fost cu toții martorii unui an de schimbări, provocări și incertitudine, cauzate, printre altele, de instabilitatea economică, ce a dus la întârzieri în luarea deciziilor. Acest lucru a generat o nevoie crescută de soluții care să sprijine adoptarea deciziilor prin analiza detaliată a proceselor cu scopul de a optimiza fluxuri de lucru precum producția, vânzările, resursele umane sau experiența clienților.
Nivelul de adopție în ceea ce privește soluțiile cloud a fost pe măsura așteptărilor și în conformitate cu strategia noastră globală. Față de anii precedenți, am observat o mai bună înțelegere a beneficiilor pe care acest tip de sistem le aduce unei afaceri – flexibilitatea, scalabilitatea și adaptabilitatea fiind doar câteva dintre ele – și, prin urmare, o creștere a cererii de tehnologii cloud.
În plus, am continuat să investim în soluții care să răspundă nevoilor în schimbare ale organizațiilor de pe piață.
Un exemplu ar fi soluția S/4HANA Cloud, public edition, pentru care avem deja primul contract semnat în România și suntem optimiști că în baza discuțiilor avansate pe care le avem cu clienții noștri, se vor concretiza și alte proiecte în perioada imediat următoare.
Cu timpi de livrare rapizi, costuri de implementare reduse, bune practici din industrie integrate în soluție, actualizări automate și continue, precum și securitate, conformitate și scalabilitate, S/4HANA Cloud, public edition este o opțiune excelentă nu doar pentru întreprinderile mari, ci și pentru întreprinderile mici și mijlocii.
De asemenea, în luna noiembrie a acestui an, SAP a achiziționat LeanIX, lider de piață în domeniul Enterprise Architecture Management, care facilitează modernizarea peisajelor IT și transformarea continuă a afacerilor.
Prin intermediul acestei achiziții, construim o suită completă de transformare pentru a ne ajuta clienții să navigheze mai ușor schimbările și să își îmbunătățească permanent procesele.
Însă pentru a face față nevoilor în permanentă evoluție ale clienților, dincolo de soluții, ne bazăm pe cel mai important atu al nostru – oamenii. Pe lângă un ecosistem de parteneri în creștere, anul acesta a adus și o majorare la peste 870 a numărului de angajați, fără al căror talent, experiență și motivație SAP România nu ar fi putut ajunge unde este astăzi.
Care sunt planurile companiei dumneavoastră pentru 2024 și care sunt cele mai mari îngrijorări pe care le aveți pentru anul următor?
Anul 2023 a fost ceea ce poate fi considerat începutul unui alt val tehnologic major, cu posibilitățile vaste create prin combinarea inteligenței artificiale generative cu datele de business.
Unul dintre obiectivele noastre în anul ce urmează este să rămânem concentrați pe furnizarea de inteligență artificială concepută pentru business, care îmbogățește cele mai importante procese ale clienților noștri, fiind integrată în fiecare arie a portofoliului nostru și dezvoltată în mod responsabil.
Astfel AI-ul contribuie la atragerea și păstrarea talentelor, creșterea rezilienței lanțului de aprovizionare, eficiență și conformitate sporită în domeniul achizițiilor, gestionarea riscurilor și exercitarea controlului asupra costurilor, precum și îmbunătățirea experienței angajaților și clienților.
De asemenea, anul 2024 va fi dedicat unei tranziții accelerate a clienților noștri deja existenți și noi de la sistemele on-premise la cele cloud. La SAP ne axăm exclusiv pe soluții de acest tip, ceea ce se reflectă și în strategia noastră.
Pentru noi toate inovațiile în ceea ce privește funcțiile, noile capabilități și cele mai bune practici din industrie au început să fie disponibile doar în cloud.
Mai mult decât atât, majoritatea partenerilor noștri fie și-au recalificat deja angajații, fie sunt în curs de recalificare, un indicator clar al faptului că numărul persoanelor care vor putea oferi asistență pentru sistemele on-premise se reduce rapid, făcând inevitabil momentul în care nu vor mai exista specialiști care să ofere asistență pentru astfel de sisteme.
Privind spre anul viitor, nu este surprinzător faptul că, la fel ca restul organizațiilor din piață, va trebui să continuăm să operăm în incertitudine, o provocare cu care ne confruntăm de câțiva ani deja și care vine, bineînțeles, cu un anumit nivel de disconfort.
Cu toate acestea, un lucru pe care l-am învățat în acești ultimi ani marcați de incertitudine este faptul că tehnologia poate oferi un real sprijin pentru ca o organizație să rămână rezilientă, pregătită și în măsură să se adapteze la orice schimbare ar putea să urmeze.
Care credeți că va fi cea mai mare provocare a industriei tech în 2024? Cum vă pregătiți pentru aceste provocări?
Ceea ce văd ca fiind una dintre cele mai presante provocări ale industriei tech în viitor continuă să fie deficitul de talente de pe piață.
Una dintre abordările pe care le avem în acest sens, pe termen lung, constă în eforturi în zona de educație – parteneriate academice menite să pregătească forța de muncă de mâine. De exemplu, în 2023, colegii din Timișoara au susținut un curs introductiv în lumea ERP în cadrul Facultății de Automatică și Calculatoare a Universității Politehnice din Timișoara, curs ce va avea loc și în anii următori.
De asemenea, aceștia au fost implicați în proiectul Liga AC Labs din Timișoara, o inițiativă ce promovează aplicarea cunoștințelor teoretice în laboratoare organizate de diferite companii. Inițiativele la care participăm sunt multiple și au loc în multiple orașe din țară.
O altă abordare se referă la soluții digitale care să ofere suport în situația actuală. Cu ajutorul unor tool-uri precum SAP Build, o soluție unificată low-code, utilizatorii de toate nivelurile de calificare au posibilitatea de a crea aplicații, de a automatiza procese și de a proiecta site-uri cu o simplitate de tip drag-and-drop, lăsând astfel departamentelor IT timpul necesar pentru a se ocupa de provocări de o complexitate mai ridicată.
Mai mult decât atât, prin oferte precum SAP Build Code, lansată anul acesta, sprijinim dezvoltatorii să colaboreze mai ușor, să combine experiența de dezvoltare low-code cu scrierea clasică de cod, precum și să creeze noi aplicații mai rapid cu ajutorul asistentului generativ de inteligență artificială Joule de la SAP, ce are capacitatea de a genera cod pe baza cerințelor de business.
Ce tehnologii preconizați că vor avea cel mai mare impact asupra pieței tech în 2024? Care este atuul companiei în care activați pentru a face față în piață în 2024?
În 2024, inteligența artificială va fi un termen de bază în industria în care ne desfășurăm activitatea și, mai exact, ne așteptăm ca inteligența artificială generativă să schimbe fundamental modul în care funcționează organizațiile.
Acestea vor beneficia de noi soluții care vor transforma felul în care procesele pot învăța, automatiza și optimiza rezultatele de business. Un aspect esențial de reținut este că inteligența artificială generativă este la fel de valoroasă ca și datele din care este extrasă, motiv pentru care o bună gestionare a colectării, analizei și procesării datelor va fi cea care va oferi organizațiilor un real avantaj competitiv.
Abordarea noastră prin intermediul SAP Business AI ține cont de trei piloni de bază, oferind clienților noștri cea mai relevantă, fiabilă și responsabilă inteligență artificială construită pentru afaceri – relevantă prin integrarea acesteia în fiecare domeniu al portofoliului nostru, fiabilă prin aplicarea datelor corecte la modelul potrivit și responsabilă prin acordarea de prioritate celor mai înalte niveluri de securitate, confidențialitate, conformitate și etică, atunci când vine vorba de soluțiile noastre.