Studiu Roland Berger: În România, în medie, sunt 13,7 mașini electrificate pentru un punct de încărcare

România a coborât 6 locuri, până pe poziția 25, cu 39 de puncte din maximum de 100, în cea de-a 4-a ediție a studiului „EV Charging Index”, realizat de compania de consultantă strategică Roland Berger. Studiul analizează tendințele în sectorul electromobilității, acoperă 30 de piețe din cinci regiuni și se bazează pe 31 de indicatori, fiind rezultatul interviurilor cu experți din industrie, analizei celor mai recente date și unui sondaj de piață la care au participat peste 16.000 de persoane din toate țările analizate.

În ediția anterioară, realizată în vara anului 2022, România ocupa locul al 19-lea, cu un total de 40 de puncte.

La vârful clasamentului se află China, cu un total de 82 de puncte, urmată de Germania (74), Statele Unite ale Americii (73), Olanda (69) și Norvegia (65). Aproape toate cele 30 de țări incluse în clasament au înregistrat o creștere a indicelui comparativ cu ediția anterioară. Mai multe evenimente recente de pe piața e-mobilității au contribuit la această evoluție, atât pe plan local, cât și internațional.

Numărul de vehicule electrice și hibride crește rapid în România. În 2022, acestea au avut o pondere de 13% în 2022, un nivel apropiat de cota înregistrată la nivel global de 16%.

“Evoluția favorabila de pe piața locală s-a datorat in mare măsura programului Rabla Plus – România oferă in prezent unele dintre cele mai generoase stimulente pentru achiziția de mașini electrice”.

Dragoș Fundulea, Principal, e-mobility expert, Roland Berger România

Raportul evidențiază și la nivel global o accelerare a fenomenului mobilității electrice: în anul 2022 s-a înregistrat cel mai mare număr de mașini electrice vândute la nivel mondial, în ciuda fluctuațiilor prețurilor energiei în unele piețe.

Norvegia a avut cea mai bună performanță anul trecut. Cota de piața a vehiculelor electrice și hibride în total autovehicule noi a fost de 87% în 2022, conform datelor studiului. Pe locul doi se afla Suedia, unde vehiculele electrice și hibride au atins o cota de piața de 60%. Podiumul este completat de Olanda și Germania, unde cota de piața a acestor autovehicule se apropie de 40%.

In termeni absoluți, cele mai multe mașini electrice și hibride au fost vândute în China, peste 5,9 milioane în 2022. Consumatorii chinezi pot in prezent sa aleagă din peste 300 de modele de vehicule electrice sau hibride, și se estimează că diversitatea acestora va creste și mai mult în perioada următoare.

Privind în viitor, se estimează că în 2030 peste jumătate din totalul mașinilor vândute la nivel global vor fi vehicule electrice sau hibride.

Infrastructura de încărcare a mașinilor electrice trebuie să accelereze ritmul de expansiune

Creșterea recentă a vânzărilor de mașini electrice și hibride a stimulat piața stațiilor de încărcare pentru acest tip de vehicule. Rețelele publice de încărcare s-au extins rapid în ultima perioadă, paralel cu implementarea tehnologiei de încărcare (ultra) rapidă.

Conform rezultatelor studiului Roland Berger, combinația celor două a făcut ca încărcarea vehiculelor electrice la stațiile publice de încărcare să fie mult mai convenabilă în 2022 decât înainte.

„La finalul anului 2022, în România aveam 13,7 vehicule per punct de încărcare, un raport marginal mai bun comparativ cu media globală de 15,9. Pe de altă parte, anul trecut, numărul stațiilor de încărcare a crescut în România cu doar 5%, față de 21% pe plan global și 158% față de cele mai dezvoltate trei țări din punct de vedere al infrastructurii electromobilității”.

Szabolcs Nemes, Managing Partner Roland Berger România

România s-a angajat, prin Planul Național de Recuperare și Reziliență (PNRR), să tripleze numărul actual de stații de încărcare, pana in 2026. Dacă tendința actuală de a instala predominant stații de încărcare rapidă și ultrarapidă continuă, aceasta va oferi un impuls major pieței locale de vehicule electrice.

Conform studiului Roland Berger, în România, trei sferturi dintre proprietarii de vehicule electrice intervievați au declarat că sunt mulțumiți de experiența generală de încărcare, iar 84% dintre ei consideră că încărcarea la stațiile publice a devenit mai ușoară în ultimele 6 luni. Aceste valori sunt în linie cu media globală, dar sub media celor mai dezvoltate țări.

Viteza de încărcare rămâne o preocupare și doar 51% dintre respondenți sunt mulțumiți de viteza de încărcare la stațiile publice, o pondere ușor mai scăzută decât media globală de 56%.

„Ne așteptăm la o îmbunătățire semnificativă pe acest subiect, deoarece instalarea stațiilor rapide și ultrarapide a câștigat avânt în ultima perioadă. De asemenea, anumite aspecte legate de utilizarea stațiilor de încărcare ar putea fi îmbunătățite, cum ar fi, de exemplu, vizualizarea în timp real a disponibilității acestora sau aspecte care țin de plată. Însă pe măsură ce profesionalismul operatorilor stațiilor de încărcare se îmbunătățește, ne așteptăm ca experiența clienților și satisfacția generală să continue să crească”.

Dragoș Fundulea, Principal și expert în e-mobilitate la Roland Berger România

Citește și

spot_img

Alte știri din aceeași rubrică

spot_img