More

    Responsabilitatea companiilor tech în modernizarea infrastructurii băncilor tradiționale

    Într-o lume în care digitalizarea este la ordinea zilei, băncile tradiționale se confruntă cu provocări semnificative. Sistemele lor vechi, sau “legacy”, devin din ce în ce mai ineficiente și vulnerabile în fața atacurilor cibernetice. Pe langa aceasta, este nevoie de talent și resurse umane antrenate în a opera astfel de sisteme învechite, iar aceasta necesită cheltuieli în plus, fie pentru skill-urile necesare angajaților, fie pentru salariile oamenilor cheie, care sunt singurii din companie care mai știu și înțeleg tehnologia din spate; când aceștia nu vor mai fi în companii, cine se va ocupa de tehnologiile acelea?

    Un exemplu concret este atacul cibernetic asupra băncii americane JP Morgan Chase în 2014, unde datele a peste 83 de milioane de conturi au fost compromise. Dar cine are responsabilitatea de a aborda aceste probleme?

    Ce au de câștigat companiile tech dacă se ocupă de aceasta?

    În experiența mea de 3 ani în fintech, startups și consultanță, acolo unde fiecare actor implicat are ceva de câștigat și, în această situație, există beneficii reciproce, există modele de business ca toate părțile să câștige dacă știu și doresc să lucreze împreună. Companiile tech, pot extinde portofoliul lor de clienți și pot demonstra eficiența soluțiilor lor. Un exemplu notabil este colaborarea dintre Apple și Goldman Sachs pentru a lansa cardul Apple Card. Acest parteneriat a permis Apple să intre pe piața financiară, în timp ce Goldman Sachs a beneficiat de tehnologia și brandul Apple. În plus, ele pot contribui la creșterea securității și eficienței în sectorul bancar, un domeniu esențial pentru economie. Poate acest parteneriat nu a funcționat chair cum au vrut cele doua părți, dar acesta demonstrează direcția industriei tech dar și bancare de aici înainte, întrucât astfel de parteneriate vor deveni din ce în ce mai dese.

    Ce au de câștigat băncile?

    Băncile tradiționale pot beneficia de soluții moderne, care le pot ajuta să își îmbunătățească serviciile și să rămână competitive pe piață. Vedem toți cât de mult ‘a prins’ Revolut pe piața de B2C la noi, un competitor pe măsură pentru băncile naționale din Europa și nu doar. Prin colaborarea cu companii tech, băncile tradiționale pot accesa inovații și tehnologii de ultimă oră, care altfel ar fi fost greu de implementat. Un exemplu în acest sens este colaborarea dintre băncile tradiționale și fintech-uri pentru a oferi servicii de plată instant. Astfel, băncile pot oferi clienților lor servicii rapide și eficiente, fără a investi masiv în dezvoltarea in-house a propriilor tehnologii de plăți. 



    Care ar fi aceste soluții pentru bănci și ce probleme ar putea adresa companiile tech interesate de digitalizarea băncilor și indirect a sistemului bancar?


    Iată soluțiile propuse de McKinsey, o firmă de consultanță cu experiență în proiecte de digitalizare, dar și beneficiile aduse consumatorilor:

    1. Acces Optimizat la Date: Prin crearea unei platforme de date flexibile, băncile pot oferi servicii mai rapide și mai eficiente, ceea ce se traduce printr-un acces mai rapid la informații pentru consumatori.

    2. Implementare Rapidă a Serviciilor: Migr ând personalizarea către microservicii, băncile pot dezvolta și lansa noi servicii într-un ritm accelerat, oferind astfel consumatorilor inovații în timp real.

    3. Experiențe Personalizate: Concentrându-se pe capacitățile specifice necesare pentru călătoriile clienților, băncile pot oferi experiențe personalizate, adaptate nevoilor individuale ale fiecărui client.

    4. Integrare și Simplificare: O prioritate pe integrare înseamnă că consumatorii beneficiază de servicii mai integrate și mai simplificate, eliminând complexitatea și oferind o experiență de utilizare mai plăcută.

    5. Beneficii ale tehnologiei de vârf: Prin migrarea către soluții SaaS, băncile pot oferi consumatorilor acces la cele mai recente tehnologii și servicii, fără a necesita investiții masive în dezvoltare și mentenanță internă.

    6. Standardizare Globală cu Personalizare Locală: Acest principiu asigură că, indiferent de locație, consumatorii beneficiază de servicii de calitate, dar adaptate nevoilor și specificităților locale sau regionale.

    Așadar, companiile tech, prin abordarea acestor probleme, pot revoluționa modul în care băncile tradiționale operează și interacționează cu clienții lor. Aceasta nu numai că modernizează infrastructura bancară, dar aduce și beneficii tangibile consumatorilor, îmbunătățind în mod semnificativ experiența lor bancară.

    Ce avem de câștigat noi ca simpli consumatori sau business?

    Într-o lume interconectată, securitatea și eficiența serviciilor bancare sunt esențiale. Când băncile funcționează eficient și în siguranță, toată lumea este fericită. Consumatorii au acces la servicii mai bune, iar economia crește. Un exemplu concret este creșterea încrederii consumatorilor în tranzacțiile online, datorită măsurilor de securitate implementate de bănci în colaborare cu companii tech. Poate da România o banca regională de renume din regiune? Eu as argumenta ca da întrucât avem talentul tech necesar dar și exemple locale de admirat. Totusi, visăm la aceasta? Ca să se întâmple, trebuie să o vrem întâi!

    O întrebare bună ar fi aceasta: avem local soluții care adresează problema? Da, și chiar s-a vorbit foarte mult despre una dintre echipele care vine cu o soluție la aceste probleme, flowx.ai, un startup românesc care a primit cel mai mare investiție Seria A pentru un startup românesc, 35 milioane de dolari.

    În încheiere, așa cum am observat în experiența mea, colaborarea dintre diferite entități poate aduce beneficii tuturor părților implicate. Companiile tech au responsabilitatea, dar și oportunitatea, de a juca un rol esențial în modernizarea băncilor tradiționale. Este o responsabilitate pe care nu ar trebui să o ignore, ci să o îmbrățișeze pentru un viitor mai bun și mai sigur pentru toți.

    Abel Aioanei

    Abel Aioanei este student la Copenhagen Business School și lucrează în cadrul Pleo, cel mai recent unicorn european în Fintech și expense management. Este pasionat de tehnologie, fintech, digitalizare dar și venture capital sau private equity. Născut într-un mic sat de lângă Timișoara, numit Giulvăz, Abel este acum departe de țară, însă spune că se va întoarce în România, unde mai este mult de lucru și multe oportunități.

    3 COMMENTS

    LEAVE A REPLY

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    spot_img

    Abonează-te la cele mai recente știri din IT, Digitalizare, Tehnologii & Crypto

    Te-ar putea interesa și...