Ai avut idei frumoase, dar nu toate s-au realizat. Și eu la fel. A avea o idee grozavă este cea mai ușoară parte. Traducerea acestei idei într-o ofertă valoroasă pentru piață este cea mai grea parte.
Poate că și tu ai fost în spatele unor idei geniale care, însă, nu au văzut niciodată lumina zilei. Indiferent de cât de frumos ar fi planul tău de afaceri, nu toate ideile tale de afaceri vor reuși doar pentru că ai deja niște resurse financiare.
Consultanții în afaceri de afaceri au reușit să creeze o listă a motivelor principale pentru care ideile de afaceri eșuează adesea.
1. Ideile eșuează atunci când nu rezolvă nevoile pieței
O idee în sine nu creează o afacere de succes. Nu mai bate câmpii despre ideile tale de afaceri. Uneori, ceea ce numești sau crezi că este o idee de afaceri poate fi doar un sentiment. Majoritatea acestor idei nu sunt nevoi reale! O Idee este o fază care rămâne în creier. Arata mereu frumos, dar rareori rezolva o nevoie.
Trebuie să fii condus de nevoia pieței și nu neapărat de propria părere sau gust. Afacerea ta este fie centrată pe o problemă, nu pe idee. Nu construi mai întâi și apoi caută piața. Ăsta este cel mai sigur mod de a eșua.
Fiecare idee de afaceri trebuie validată de o necesitate a pieței. Fiecare idee reușită este o soluție inovatoare care atinge cererea pieței. Nu este suficient să dezvoltați o idee, să cercetezi piața potențială și concurenții și să evaluezi rezultatele. Dacă rezultatele tale spun NU, oprește-te. Dacă spun DA, continuă.
Dacă piața ta este prea vastă, ideea ta va eșua. La început, trebuie să vizezi o nișă și să te extinzi în timp. Nu este suficient să ai o nevoie de piață, trebuie să existe un număr semnificativ de potențiali clienți pentru ideile tale de afaceri, altfel există încă șansa ca ideea ta să eșueze.
2. Ideile eșuează atunci când le complici
Se pare că fiecare industrie are aceeași regulă de bază de a nu te căsători sau de a nu te îndrăgosti de ideile tale preferate. La Hollywood, când scrii un scenariu, se numește „uciderea dragilor tăi”.
Dacă ai un personaj în scenariu sau o întorsătură a intrigii de care te îndrăgostești și întregul film pare că se învârte în jurul lui, o să-ți distrugi filmul.
În inginerie, se spune „să fie simplu”. Nu complica ceea ce construiești. Nu te agăța cu încăpățânare de ceva doar pentru că ești îndrăgostit de creativitatea ta.
Construirea a numeroase caracteristici și diferențieri în același timp nu va face neapărat ideea ta distinctă de concurenții tăi. În plus, este nevoie de bani și mai mult timp pentru a construi un produs bogat în funcții. Păstrează totul simplu și de bază la început și adăugă alte funcții cu timpul.
Fii căsătorit cu problema, nu cu tehnologia. Dacă ești căsătorit cu tehnologia, s-ar putea să renunți cu ușurință din cauza stresului indus de eșecuri sau de plictiseală. A fi căsătorit cu problema te va motiva să ai perseverența de a continua prin momente grele sau muncă obositoare. Să te îndrăgostești de ideea ta de pornire este atât important, cât și periculos în același timp.
3. Ideile eșuează atunci când nu sunt bine comercializate
Fiecare idee arată bine, dar chiar și cea mai bună idee eșuează adesea, dacă nu este bine comercializată. Fiecare idee de afaceri trebuie să ofere valoare pentru a fi acceptată pe piață. Ori de câte ori îți prezinți ideea, vorbește despre ideile tale ca și cum banii nu ar fi o problemă.
Pentru unele idei, mai întâi trebuie să arăți suficientă convingere. Cele mai mari inovații din lume au apărut de la oameni care aveau o convingere puternică despre ideile lor.
Pentru a comercializa ideea, trebuie să o notezi cu claritate. Fă un plan de afaceri. O idee bună de afaceri trebuie să fie susținută de un plan de afaceri.
Este posibil să ai o idee de afaceri la care nimeni nu s-a gândit vreodată, dar doar un plan de afaceri bine detaliat te va ajuta să comunici această idee în mod eficient. Nu trebuie să fie un document de 60 de pagini.
4. Ideile eșuează atunci când ai doar „yes-meni” în echipa ta
O idee în sine nu are valoare; echipa din spatele ei este cea care contează. Ai nevoie de parteneri potriviți. Creșterea nu are loc niciodată în afacerea ta dacă ai doar membri care spune mereu ”da” la orice și care nu îți contracarează niciodată ideile. Ei doar acceptă orice pui pe masă.
Când oamenii îți critică ideea, nu o lua prea personal. O critică te poate ajuta să schimbi direcția și să vezi ideea dintr-o altă perspectivă.
5. Ideile eșuează atunci când le faci să fie totul despre tine
Este posibil să ai ideea de afaceri, dar este posibil să îți lipsească cunoștințele de afaceri și abilitățile manageriale necesare pentru a conduce o echipă. Că ai ideea nu înseamnă că trebuie să fii și CEO sau liderul echipei.
A avea o idee nu te califică să conduci echipa. Cunoaște-ți puterile și slăbiciunile. Unii oameni sunt buni în strategie, în timp ce alții sunt mai buni la execuție.
6. Ideile eșuează atunci când amânați execuția
Ideile sunt înșelătoare. Prea multe idei care îți zboară în cap te pot încurca. În momentul în care te lovește o idee, notează-o, altfel poți uita. Dacă crezi că trebuie să execuți fiecare idee care îți trece prin cap în același timp, este posibil să ajungi să nu execuți nimic în cele din urmă.
Ia o idee simplă și lucrează cu ea până la îndeplinire. Dacă tu nu alergi pentru ideea ta, alții o vor face! Doar că nu va mai fi ideea ta. Nu există monopolul unei idei.
7. Ideile eșuează atunci când copiați și lipiți greșit
Nu este nimic rău în a copia o idee care a funcționat undeva și a o implementa în alt loc. Dar ar trebui să înțelegi că nu toate ideile vor funcționa, indiferent unde vrei să le realizezi.
Că a funcționat cu succes în America, nu garantează că va funcționa în Africa. Africanii gândesc diferit. Africanii fac afaceri diferit. Înainte de a duce o idee pe care ai lucrat într-o altă locație, evaluează-o cu piața căreia vrei să o vinzi.
Verifică-le cultura. Verifică-le mentalitatea. Nu ignora realitatea comunității. O idee bună, executată la momentul potrivit poate eșua, atunci când piața nu este cea potrivită.
De exemplu, construirea unei platforme de liber profesionști sau a unei aplicații care îi ajută pe oameni să găsească diferite tipuri de persoane calificate ar putea să nu reușească în Nigeria. Acest lucru se datorează faptului că mulți nigerieni nu angajează oameni online, ci doar prin recomandări.
Majoritatea nigerienilor nu accesează un site web, nu dau clic și comandă un serviciu de curățenie, un electrician sau un avocat.
8. Ideile eșuează când momentul este greșit
Realitatea actuală de pe piață contează. Dacă ideea ta este valoroasă doar pentru viitor, ea va eșua astăzi. Uneori, s-ar putea să ai o idee bună, dar s-ar putea să nu fie momentul potrivit pentru acea idee.
9. Ideile eșuează atunci când le lipsește finanțarea
Ideile mor atunci când nu sunt hrănite și susținute. Este dificil să faci orice progres semnificativ fără fonduri. Lipsa fondurilor poate distruge chiar și cea mai bună idee.
Am pierdut socoteala de ori am văzut inovații inițiate de unii liceeni și studenți. În urmă cu câțiva ani, un tip de 26 de ani a inventat o sobă fără fum care putea găti și încărca telefoanele. El poate ajunge la fel de bine ca mulți inovatori ale căror idei nu au primit niciodată nimic dincolo de atenția mass-media.
10. Ideile eșuează atunci când renunți prea devreme
Orice idee măreață este binevenită. Robert Fulton, care a inventat vaporul cu aburi, și-a afișat noua invenție pe malurile râului Hudson. Printre cei aflați în mulțimea care se adunase pentru a observa vaporul cu aburi se aflau și niște sceptici.
Ei au comentat că „Nu va merge niciodată”. În mod surprinzător, a făcut-o. În timp ce cobora pe râu, ei au strigat din nou: „Nu se va opri niciodată”. Incredibil, s-a oprit. Nu alege niciodată să renunți pentru că cineva nu este de acord cu tine.
Uneori, se va simți ca și cum faci progrese mari. În alte zile, se va simți ca și cum nu ai realizat nimic. Acestea sunt zile în care te poți descuraja ușor.
Unul dintre lucrurile pe care le vei observa în călătoria către obiectivul tău este un obstacol. Acest obstacol poate părea să iasă din senin în încercarea de a-ți opri progresul.